Läckage i tunnlarna i västerort gör att Förbifart Stockholm kan bli försenad. Efter en dom från mark- och miljödomstolen tidigare i våras måste läckorna tätas, men Trafikverket har överklagat och väntar på nytt besked.

Svt och Branschaktuellt, som bland annat bevakar byggindustrin, hänvisar till källor på Trafikverket som menar att det kan dröja till 2034, fyra år längre än planerat, innan förbifarten är helt klar. Något Trafikverket inte vill bekräfta för Mitt i.

Ekerö kommun har följt med i rapporteringen. Men enligt Pia Ragnardotter, tillförordnad näringslivschef i kommunen, märks ingen större oro, i alla fall inte initialt.

– Jag har bollat med kollegor och kan konstatera att min spontana känsla var korrekt. Vi kan i dag inte se några sådana effekter att företag som är på väg att etablera sig här eller är på väg att flytta hit har ångrat sig. Det är för tidigt för oss dra några sådana slutsatser, säger hon.

Den bilden motiverar kommunen med att det ännu inte är helt bekräftat att jätteprojektet blir försenat.

– Det finns för mycket osäkerhetsfaktorer och är så långt fram i tiden trots allt, säger Pia Ragnardotter.

Spår omfattade påverkan

Martin Larsson, franchisetagare på Svensk fastighetsförmedling i Ekerö, tror inte heller han att en senare öppning av förbifarten har något direkteffekt på inflyttande till kommunen.

– Det är i alla fall inget jag har märkt att folk pratar om. Folk köper mer på längre perspektiv och ser ett värdehöjande om de skulle sälja om 20 år, säger han.

Men bilden av att det inte påverkar är inte allenarådande.

Betydligt mer oro finns bland lokala näringsidkare. Maria Styf Borowiec är vice ordförande i Företagarna Ekerö och ser stora risker.

– Vi på Företagarna gör den samlade bedömningen att detta sannolikt kommer innebära en omfattade påverkan på näringslivet på Ekerö, säger hon.

Maria Styf Borowiec tror att det kan sinka stora delar av näringslivets och företags utveckling.

– Det kan vara så att företag som planerat att etablera sig eller har expansionsplaner i kommunen ändrar sig. En försening på fyra år är en stor fördröjning. Då tror jag många ser att det kan bli svårare att exempelvis rekrytera kompetent personal. Detta är en stor bromskloss för hela näringslivet, säger hon.

Det i sig ser hon försämrar situationen även för invånarna.

– Invånarnas serviceutbud blir inte bättre om företag inte flyttar hit eller kan expandera, säger hon.

Men Maria Styf Borowiec poängterar att hon i dagsläget inte sett några konkreta exempel på de möjliga konsekvenser hon spår, och lyfter att förbifarten blir ett jättelyft den dag den är klar.

– Närheten till Kungens kurva och norra Stockholm ser jag som otroligt positivt för verksamheternas utveckling, säger hon.

Även Thorbjörn Rönnlund, som driver en optikerbutik och är ordförande i företagarföreningen i Ekerö centrum, ser problem om förseningen blir verklighet.

– Många kan nog tveka att flytta hit och företagsetablering kan bli svår, säger han.

Bland det han lyfter finns risk för fortsatt långa köer.

– De som ska skicka leveranser från öarna kan nog får problem, säger han.

Bilden delas av Peter Wik, bosatt i Rastaholm.

– Det är negativt för trafiken och jag tror att en del planer på nya infrastrukturprojekt kanske kan pausas, säger han.

Less på köer

Peter Wik tror inte att inflyttningen påverkas i samma utsträckning och att de som väljer att bosätta sig på Mälaröarna gör det medvetna om att det är en del köer.

– Jag tror att många gillar miljön.

Lennart och Eva Ljungström som är deltidsboende på Adelsö tror på mindre effekter, men att just väntan på bättre trafiksituation kan få folk att fundera extra kring boende.

– Jag tror att många kan bli less på att sitta i kö. En och annan kan nog tänka till om det, säger Eva.

Även för företagare ser Lennart Ljungström problem.

– Många kan nog skjuta på planer av logistiska skäl, säger han.