När snösmockan vräkte in över Stockholm under tisdagen drabbades de flesta trafikslag av förseningar och inställda avgångar. Så även pendeltågen.

Facebookgruppen Pendeltågsupproret, en protestgrupp med 3 800 följare, började redan på morgonen att lägga upp bilder på nedisade kameror och oläsliga skärmar på de monitorer som ska ge lokföraren överblick över dörrarna vid på- och avstigningen.

Under hela dagen jobbade både MTR:s anställda och inhyrd bemanningspersonal från Veteranpoolen med att hålla kamerorna fria från snö och is.

Hur väl de lyckades går åsikterna isär om.

"Allvarliga säkerhetsproblem"

Flera MTR-anställda har i diskussionstrådar på Facebook vittnat om besvärliga arbetsförhållanden.

– Det har varit riktigt allvarliga säkerhetsproblem. Nu när snön kom var det upp till bevis om tekniken skulle funka. Nu är det besvarat, det gjorde den inte, säger Peter Solstedt, initiativtagare till Pendeltågsupproret.

Men Niklas Ekström, kommunikationsansvarig för MTR Pendeltågen, anser tvärtemot att tekniken i huvudsak har fungerat okej.

– Det har varit stora problem med infrastrukturen så som växelfel och spårfel. Men kamerorna har inte påverkat trafiken särskilt mycket. Arbetet fortgår också med att förstärka och förbättra systemet, säger han.

"Ganska lätt att ta bort"

Värmeslingor i kamerorna gör att isen smälter och går att ta bort ganska enkelt, förklarar han.

– Bilderna som spridits i sociala medier föreställer kameror som är vända i färdriktningen. Där har det skett en viss påverkan. Men det är inte de som används för att övervaka resenärsbytet, säger Niklas Ekström.

Skyddsombuden på ST Pendeln, Nuru Magram och Jon Holmberg, har följt händelseutvecklingen under dagen. De delar inte MTR:s bild.

– Det är inte korrekt att det skulle ha fungerat bra. Vi har fått många rapporter om att det inte har gjort det, säger Nuru Magram.

Sex veteraner hjälpte till

En del av personalen som satts in för att knacka bort is har varit otillräckligt utbildad för uppgiften, menar skyddsombuden. Det har också funnits tillbud med risk för personskador.

– Vi fick precis en rapport om en i personalen som nästan fick en isbit i ögat, säger Jon Holmberg.

Från Veteranpoolen har det varit sex personer avsatta för att hjälpa till med de nedisade kamerorna.

– De har hållit igång under dagen. Jag har ännu inte fått någon annan rapport än att det har varit ett rysligt väder, säger Daniel Nidsjö på Veteranpoolens stockholmskontor.