I dagsläget bor det drygt 90 000 personer i Järva, och till 2040 är prognosen 116 528 invånare, enligt stadens egna beräkningar.

En förutsättning är så klart att det byggs nytt.

I samband med att det rödgröna styret tog över makten i Stockholms stad 2022 presenterade man den interna satsningen Fokus Järva: Ett mål om att Järva alltid ska vara i åtanke i varje nämnd och bolag inom staden och i varje beslut som fattas – dock utan att det finns öronmärkta pengar till just Järva i budget.

– Det är ett väldigt uttalat mål, vi jobbar väldigt intensivt med Järva. Det är ett tydligt uppdrag, och Järva syns i allt vi gör, säger Thomas Andersson, direktör på exploateringskontoret.

En stor del av satsningen sker just kopplat till stadsutvecklingen, för att på lång sikt minska de socioekonomiska klyftorna genom att bygga bort dem.

Processerna kring planer som rör området skulle i och med Fokus Järva bli mer effektiva och snabba beslut skulle prioriteras.

Totalt är nu 15 000 nya bostäder på gång i området, i olika skeden.

– Vi försöker få in blandad bebyggelse, för att få fart på den här utvecklingen ordentligt, säger Thomas Andersson.

Thomas Andersson, direktör exploateringskontoret.

Thomas Andersson, direktör exploateringskontoret.

Exploateringskontoret

Byggkris

På grund av inflation, höjda räntor och ökade materialkostnader har man under det senaste året talat om en byggkris i Sverige. Byggen ställs in eller skjuts upp och flera byggbolag har gått i konkurs.

– Byggkostnaderna har ökat radikalt, man talar om 25–30 procent upp. Material kostar mer, räntekostnaderna blev högre och byggherrekostnaderna drog i väg. Samtidigt fick folk mindre pengar i plånboken och köptrycket minskade. Det är det som gjort att nyproduktionen fallit väldigt kraftigt, säger Thomas Andersson.

Sammanlagt har Stockholms stad haft som mål att det ska byggas 140 000 nya bostäder inom staden under perioden 2010–2030, men på grund av krisen har målet skjutits fram till 2035.

– Förra året hade vi 2 900 byggstarter i staden, jämfört med målet om 6 000. Och det är en risk att det blir ännu färre i år. Även om vi ser vissa lättnader för hushållen tar det ett tag innan det smittar av sig på byggbranschen, säger Thomas Andersson.

Osäkerhet

Det råder alltså stora osäkerheter kring flertalet projekt.

– Det handlar främst om att planerna skjuts framåt i tiden. Man vill avvakta marknaden och vänta in att köparna kommer tillbaka, säger Thomas Andersson.

Men trots det har samtidigt flertalet stora projekt och planer presenterats i Järva det senaste året. Sammanlagt är omkring 50 planer på gång, i olika skeden.

Bara för några veckor sedan rapporterade vi om hur majoriteten påbörjat planeringen för att bygga ihop Rinkeby med Bromsten med 1 000 nya bostäder, varav 200 radhus.

I oktober rapporterade vi om att världens högsta trähus ska byggas i Kista, och bara några veckor tidigare hade vi skrivit om att detaljplanen för "Playce", ett helt nytt område Kista med hotell, kontor, idrottsanläggningen butiker och 600 nya bostäder, hade antagits.

– Vi har även Kista äng som ett gott exempel. Där händer det saker hela tiden just nu och folk kan snart flytta in. Det tycker jag är ett styrkebevis och ett kvitto på att satsningen på Järva inte avtar. På den här jättetuffa marknaden går det att bygga i Järva i alla fall. Vi får se hur utvecklingen blir framöver, säger Thomas Andersson.

Så här kan Tensaterrassen se ut när den är klar.

Så här kan Tensaterrassen se ut när den är klar.

Illustration: ÅWL Arkitekter/Stockholms stad

Tenstaterrassen – rullar på

Överdäckningen av E18, ett syskon till Rinkebyterrassen – i Tensta byggs det 500 nya bostäder. Från början var planen att majoriteten skulle bli bostadsrätter, men på grund av osäkerheterna i byggbranschen och minskad efterfrågan har man tänkt om. I stället byggs 400 hyresrätter, vilket är över 250 fler än ursprungsplanen. Det kommer även byggas ungefär 80 vårdbostäder. 50 blir bostadsrätter.

Unikt för hyresrätterna är att en del av dem endast kommer att vara tillgängliga för personer redan folkbokförda i Järva.

Förra året dryg bygget i gång, med ledningsarbeten i Föllingebacken, sprängningar, pålnings- och spontningsarbete och byggandet av ny gång- och cykelväg som ansluter mot Vissingebacken. I slänten mot Järvafältet genomförs fyllningsarbeten. Bygget fortsätter som planerat under 2024, med planerad byggstart på kvartersmark till sommaren. Beräknad inflyttning sker 2026.

Flygfoto över Kista Äng i maj 2023.

Flygfoto över Kista Äng i maj 2023.

Lennart Johansson/Stockholms stad

Kista äng – rullar på

Vid helt nya stadsdelen Kista äng i norra Kista, mellan Torshamnsgatan och Kista Alléväg, har det gått snabbt.

För något år sedan var här just bara en äng, men nu har flera bostadshus börjat ploppa upp. Området ska växa fram etappvis, men totalt är ursprungsplanen att det ska byggas cirka 1 600 bostäder, fördelade på bostadsrätter, hyresrätter och studentbostäder.

Man ska även bygga en skola för ungefär 900 elever, och förskolor. Åker man förbi området ser vissa hus helt klara ut, och inflyttning för de första boenden beräknas ske redan i år. På grund av osäkerheterna i branschen just nu har dock vissa aktörer som ska bygga i etapper längre fram bett om att eventuellt få skjuta på byggstart.

Första inflyttning beräknas ske framåt sommaren 2024. Nya byggstarter på kvartersmark beräknas ske under våren och sommaren 2024.

Illustration av ny bebyggelse vid Finlandsgatan som löper längs Akalla och Husby. Antagandet har skjutits upp.

Illustration av ny bebyggelse vid Finlandsgatan som löper längs Akalla och Husby. Antagandet har skjutits upp.

Stockholms stad/Illustration

Finlandsgatan – uppskjutet

Vid Finlandsgatan i Akalla och Husby finns ett förslag om cirka 1 780 bostäder, förskolor och byggnader för handel, kontor, service och samlingslokaler, som tillsammans med planerna längs Hanstavägen i samma område ska bygga ihop och knyta samman stadsdelarna.

I maj 2024 skulle planen antas, men beslutet har skjutits upp till åtminstone 2025. Planarbetet är i huvudsak vilande just nu, och man behöver se över omfattningen och investeringsutgifterna för allmänna anläggningar, enligt staden.

I arbetet med tvärbanans Kistagren händer det nya saker dagligen, i alla fall här, vid E4:an Helenelund/Kista. Men när tvärbanan kan börja rulla är oklart.

I arbetet med tvärbanans Kistagren händer det nya saker dagligen, i alla fall här, vid E4:an Helenelund/Kista. Men när tvärbanan kan börja rulla är oklart.

Emma Löf Hagström

Ny infrastruktur – försenat

Tvärbanans Kistagren, som ska gå från Norra Ulvsunda till Helenelund via Kista, har redan tidigare blivit två år försenad och nära en miljard kronor dyrare än planerat. För några veckor sedan kunde Mitt i rapportera att att projektet försenas och fördyras ytterligare.

Sträckan fram till Ursviks torg skulle ha öppnat under hösten i år, men är framflyttad till våren 2025. Den sista sträckan, till Helenelund, skulle ha öppnat 2025. När den kan stå färdig är oklart i dag. Men att det byggs råder det inga tvivel om.

Även tunnelbanan utökas, genom en förlängning från Akalla till Barkarby. Det handlar om en sträcka på fyra kilometer med två nya stationer, Barkarby och Barkarbystaden. Även det bygget är försenat. Det skulle vara klart 2026, men ny plan är 2027.

Så här kan Hanstavägen, på Husbysidan, komma att se ut om några år.

Så här kan Hanstavägen, på Husbysidan, komma att se ut om några år.

FREDA Arkitekter

Hanstavägen

Den 30 november förra året godkände stadsbyggnadsnämnden detaljplanen för 930 nya bostäder längs Hanstavägen – en genomfartsgata som går från norra Kista industriområde, passerar Husbys östra sida och vidare förbi Akalla.

Den aktuella detaljplanen sträcker sig över ett ungefär 600 meter långt område som börjar där Kista slutar och fortsätter via Husby.

Här ska det bli en "levande stadsmiljö", med kommersiella lokaler i botten. Ett av husen ska bli 17 våningar högt.

Detaljplanen väntas kunna antas under 2024 och byggstart under 2026.

Så här kan nya Playce i Kista komma at tse ut.

Så här kan nya Playce i Kista komma at tse ut.

White Arkitekter

Playce

En idrottsanläggning integrerad med hotell/longstay, kontor, butiker och 600 nya bostäder – det kommer med största sannolikhet bli verklighet i Kista inom några år, när "Playce" ska byggas.

Området ligger mellan Torshamnsgatan och E4:an och motsvarar fyra kvarter med bland annat två höghus – varav ett på över 40 våningar.

Playce beskrivs som "framtidens campus" och kommer även att ha padelcenter, tennisbanor och gym.

"Målet är att Playce ska bli en internationell symbol för framtidens aktiva livsstil", skriver fastighetsutvecklarna Index Residence på sin hemsida. Stadsbyggnadsnämnden godkände detaljplanen i slutet av förra året. Genomförandebeslut kommer ske i kommunfullmäktige under våren.

Här, i Rinkebydalen och upp mot Spångadalen, vill staden bygga nytt.

Här, i Rinkebydalen och upp mot Spångadalen, vill staden bygga nytt.

Google Maps

Rinkebydalen/Södra Järva

För bara någon vecka sedan rapporterade Mitt i om stadens planer på att bygga ihop Rinkeby med Bromsten. Tusen nya bostäder varav 200 radhus, restauranger, ett torg och nordens bästa lekpark är visionen.

I samband med att staden berättade om planerna gick man också ut med att ett så kallat jämförelseförfarande pågick: En slags tävling, där man sökte efter en samarbetspartner som ska hjälpa till med att skissa på en struktur och plan för området.

Intresset var stort, enligt staden, som valde ut fastighetsbolaget Nrep som samarbetspartner. Arbetet med framtagande av strukturskiss planeras pågå fram till våren 2025.

Vy över nya bostäder på andra sidan Hanstavägen, där IBM tidigare hade sina lokaler.

Vy över nya bostäder på andra sidan Hanstavägen, där IBM tidigare hade sina lokaler.

Illustration: Reflex Arkitekter/Ripellino Arkitekter

Gamla IBM blir nytt bostadskvarter

IBM:s tidigare kontorsanläggning på andra sidan Hanstavägen i nordvästra Kista ska göras om till ett nytt kvarter med cirka 2 000 bostäder, förskolor, kultur- och verksamhetslokaler, torg, mindre butiker, stråk och parker.

Granskning av planen pågick i början av 2021, och godkändes i stadsbyggnadsnämnden i juni 2022. Den antogs senare av kommunfullmäktige i februari 2023. Länsstyrelsen beslutade dock att upphäva kommunfullmäktiges beslut att anta aktuell detaljplan.

Ny granskning genomfördes i november 2023. De förändringar som som gjorts innefattade bland annat att planförslaget har kompletterats med nya bullerbestämmelser som reglerar planlösningar i enlighet med trafikbullerförordningen.

Antagandet av detaljplan sker nu i februari. Preliminär byggstart sker 2025.