Tågen på Roslagsbanan körde utan godkänt bromssystem i 13 år. Det har framkommit i en granskning Sveriges Radios Ekot gjort.

2004 fick SL godkännande av Järnvägsstyrelsen att använda en mjukvaruversion i ATC-systemet (Automatic Train Control) som finns ombord på tågen. Systemet har till uppgift att automatiskt bromsa tågen om något oväntat skulle ske.

2005 uppgraderades systemet med buggfixar som SL skulle ha sökt tillstånd för och fått godkänt för av den dåvarande tillsynsmyndigheten. Men det gjordes aldrig, uppger Elin Lindström presstalesperson på SL.

– Det är olyckligt att rutinerna har brustit, säger hon till Mitt i.

Upptäcktes 2018

När missen upptäcktes 2018 tillsattes en extern utredning som kom fram att det inte var någon fara för passagerarna och en åtgärdsplan gjordes. SL tittade även på möjligheten att gå tillbaka till det tidigare godkända systemet. En extern utredning visade dock att det vore sämre, eftersom skillnaden mellan versionerna handlar om buggfixar, menar Elin Lindström.

Hon poängterar även att det görs flera tester innan ett system tas i bruk och att ett godkännande är det sista steget i en sådan process.

–Att mjukvaruversionen saknat ett godkännande betyder inte att systemen inte var noga testat innan det infördes, säger hon.

Ingen fara för passagerare

Eftersom den externa utredningen kommit fram till att systemuppdateringen inte inneburit någon fara för passagerarna har SL fortsatt att använda samma system.

– Vi har sedan haft tillåtelse av Transportstyrelsen att använda systemet efter utredningen, säger Elin Lindström och tillägger att man nu sedan den 1 november fått ett permanent godkännande för att använda en ännu uppdaterad version på systemet.

SL uppger även att man vidtagit säkerhetsåtgärder och anställt personer som helt och hållet arbetar med signalsäkerhetssystem.