På fredagen lade regeringen fram sin infrastrukturproposition, där hisnande 799 miljarder kronor avsätts för underhåll och satsningar på framför allt vägar och järnvägar fram till 2033. Det är en ökning med 176,5 miljarder kronor jämfört med tidigare planperiod.

En stor del satsas på att bygga nya stambanor, som ska göra det möjligt att införa höghastighetståg mellan Stockholm, Malmö och Göteborg.

Stor del av kakan

Men det innebär att det inte blir så mycket pengar över för sådant som är viktigt för region Stockholm, menar regionrådet Gustav Hemming (C).

– Vi har stora behov av trafikutbyggnad, vi har trängsel och klimatutmaningar. Jag ser en stor risk att regeringens ambitionshöjning inte kommer vårt län till del, säger han.

Han menar att stambanebygget borde finansieras via lån, och inte gå ut över andra satsningar.

Ingen cykelsatsning

Inför propositionen yttrade sig regionen, och framförde då att satsningar på kollektivtrafik och cykling borde prioriteras.

https://www.mitti.se/nyheter/elbilar-inte-enda-losningen-nar-transporterna-okar/repuar!@3Abr1HK3UIM667VMpCDsQ/

Nu utlovas ett mål för ökad cykeltrafik.

– Jag är försiktigt positiv. Men än så länge ser jag dock inga nya pengar så att vi äntligen skulle kunna bygga sammanhängande cykelnät i Stockholmsregionen, säger Hemming.

Gökunge

Regionen har också pekat på att man behöver kunna köra fler tåg genom Stockholm. Men enligt trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) ser det inte ut att bli något av det.

– Förslaget saknar miljarder för att jobba ikapp dagens växande underhållsskuld på järnvägen. Att i det läget öppna för ofinansierade höghastighetsbanor är att placera en frossande gökunge mitt i en ekonomiskt blödande svensk infrastruktur. Att inte först säkra de järnvägar och vägar som finns är och förblir en ohållbar politik, säger han i ett pressmeddelande.