När regeringen presenterade den nationella planen för transportinfrastruktur mellan åren 2022 och 2033 fanns det efterlängtade fyrspåret mellan Stockholm och Uppsala med. Närmare tio miljarder satsas för detta projekt.

– Att pengar nu anslås till fyrspåret mellan Uppsala och länsgränsen är naturligtvis bra, kommenterar Olov Holst (M), ordförande i kommunstyrelsen fyrspårsbeskedet.

Inga pengar till Märsta station

Men det är inte bara på spåret som pengar bör läggas, menar Sigtunas politiker. Ett resecentrum och en upprustning av Märsta station är också nödvändig.

Under måndagen höll regeringen en presskonferens där satsningen presenterades. Nu ska förslaget utredas vidare av Trafikverket. Där hoppas politikerna att satsningen på Märsta station ska komma med.

– För Sigtunas del är beskedet en stor besvikelse. Det här blir andra gången i rad regeringen sviker Sigtunaborna genom att inte anslå pengar till en utbyggnad av Märsta station, säger Olof Holst.

Färre bostäder

Han menar att en icke utbyggd Märsta station i förlängningen kan innebära att takten i bostadsbyggandet "dämpas".

– Vi kan inte bygga en massa bostäder för människor som sedan inte kan ta sig till jobbet, säger han.

Även Socialdemokraterna i Sigtuna anser att förslaget måste bearbetas.

– Vi ser positivt på förbättrade kommunikationer mellan Uppsala-Märsta och Arlanda-Stockholm, men saknar satsningar på Märsta station. Våra pendlande kommuninvånare behöver en helt ny station och ett resecenter i Märsta, säger Marie Axelsson (S).

Utbyggd ostkustbana

På sträckan mellan Uppsala och Stockholm reser tiotusentals resenärer varje dag. För att förslaget ska gynna Sigtuna kommun kan inte bara fyrspåret dras igenom kommunen. Kommunikationsförbindelser till och från Arlanda och Märsta måste prioriteras.

– Jag kan inte se att denna utbyggnad finns med i förslaget. En utbyggnad av Ostkustbanan kan skapa fortsatt attraktiv mark kring Arlanda flygplats, vilket genererar fler företagsetableringar och arbetsplatser, säger Marie Axelsson.