Inte ens coronapandemin kan stoppa NK:s julskyltning som varit en tradition sedan 1915.

– Årets tema är tomtar och skogsväsen. Vi bjuder inte till en vintersaga där endast fantasin sätter gränser. Vi vill få känslan av en vit jul, det var längesedan nu, säger Helene Ellebo, varuhuschef NK Göteborg.

Allt material i julskyltningen är spill från NK:s butiker, gammalt emballage har blivit stjärnor och pappersremsor julgranar.

– Sedan använder vi delar av gamla julskyltningar, säger Helene Ellebo.

Coronapandemin påverkar så klart även denna tradition. När ridån drogs upp i söndags var invigningsceremonin digital. Även tomten var på plats, men endast vinkade från balkongen vid entrén från Södra Hamngatan.

– Från och med den tjugonde kommer han sitta på sin tron och ta emot barnens önskelistor. För att undvika köbildning får man boka sitt besök på nk.se. Allt sker sedan på två meters distans, inga barn kommer få sitta i tomtens knä. Jag kan ju nämna också att tomten inte är riskgrupp, säger Helene Ellebo.

Hur kommer ni se till att det inte blir trängsel vid skyltfönstret?

– Vi har värdinnor och vakter som informerar om att hålla avstånd och så kommer vi sätta upp markeringar framför skyltfönstren. Om det blir för högt kundtryck så blir man ombedd att komma lite senare i stället. Vi har anlitat extra personal för detta, både inomhus och utomhus.

Har ni förändrat något efter de nya lokala råden som ju bland annat rör köpcentrum?

– Vi har från dag ett haft en krishanteringsgrupp som arbetet och tagit beslut kring smittspridningen. Vi har vidtagit åtgärder sedan i mars och fortsätter arbeta med dem. Det handlar bland annat om att begränsa kundflöden, skyltar, markeringar, högtalarutrop och handdesinfektioner. Vi har också öppnat e-handel och kommer ha hemleverans fram till jul. På så vis kan vi hjälpa riskgrupper eller andra som är oroliga. Det gäller alla butiker, säger Helene Ellebo.