Det var till slut en dödsolycka som krävdes.

Så resonerar de boende på Råckstavägen kring trafikkontorets besked att i vår anlägga omkring fem trafikhinder på den mellersta delen av gatan.

Detta efter att de boende på gatan i tio år krävt åtgärder på raksträckan.

– Det går fort som i helvete emellanåt här, säger Yngve Gren, ett av vittnena till dödsolyckan 7 maj förra året på gatan.

Då omkom en mc-förare i 20-årsåldern efter att ha krockat med en SL-buss i höjd med korsningen Råckstavägen/Bättringsvägen/Ångermannagatan.

Såg risker direkt

Vi träffar Yngve och hans grannar Kenneth Grandien och Glenn Fröwall i den bistra vinterkylan i Råckstas nordöstra delar där dödsolyckan skedde.

Bostadskvarteret byggdes för 13 år sedan.

Tidigt såg de risker ute på Råckstavägen.

– Det tog något år, sedan märkte vi hur fort folk körde på raksträckan. Vi såg risker i korsningen, säger Kenneth.

Den nuvarande hastighetsbegränsningen på 40 kilometer i timmen är det få som håller, menar de.

Kenneth Grandien (i mitten) är den som gjort skrivelserna å de boendes vägnar till trafikkontoret under åren. Han har länge frustrerat fått konstatera att inga trafikhinder kommit upp – i vår kommer de dock på plats, vilket han välkomnar. "Svaren till oss från trafikkontoret har varit svävande. Det har länge känts hopplöst", säger han.

Kenneth Grandien (i mitten) är den som gjort skrivelserna å de boendes vägnar till trafikkontoret under åren. Han har länge frustrerat fått konstatera att inga trafikhinder kommit upp – i vår kommer de dock på plats, vilket han välkomnar. "Svaren till oss från trafikkontoret har varit svävande. Det har länge känts hopplöst", säger han.

Stefan Källstigen

– Det känns som att de allra, allra flesta kör för fort. Man saknar tålamod, blir för ivrig och kommer upp i skyhöga hastigheter ibland. Omkörningar har skett som är rent livsfarliga, säger Kenneth.

Tudelat kring platserna för trafikhinder

Farthinder har inte saknats i västerort.

Sedan 2019 har trafikkontoret satsat 112 miljoner kronor på att bygga dem av olika slag i Hässelby-Vällingby.

Men många västerortsbor ifrågasätter var de byggts, visar Mitt i:s sammanställning av krav som kommit in till trafikkontoret senaste året.

Trafikkontoret har efter dödsolyckan kommit med olika bud till Mitt i kring varför man inte gått de boende till mötes och anlagt nya trafikhinder på mellersta delen av Råckstavägen.

Först meddelade kontoret att man inte hade ansett behoven tillräckligt stora.

Bara kort därefter angav man att långdragna ledningsjobb i gatan gjorde att man tvingats skjuta på farthinder på sträckan.

Trafikkontorets arbeten pågår

Nu uppger man alltså för Mitt i att omkring fem nya ska anläggas i vår på Råckstavägen.

Var exakt dessa kommer anläggas är inte bestämt än.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Pekka Pääkkö

– Vi har inlett arbetena med att projektera och upphandla en entreprenör för hastighetsdämpande åtgärder på gatan. Vi undersöker gatan i detalj efter ledningsarbetet. Vi överväger fartgupp och upphöjda korsningar, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Beslutet om farthinden på Råckstavägen togs 2018, hur ser ni på att de tagit sådan tid?

– Ledningsarbetena började 2019. Vi har fått projektera om för att placeringen av åtgärderna och belysningsstolparna ska bli så bra som möjligt. Det har tyvärr behövt ta lite tid.

Efter dödsolyckan meddelade ni oss att ni inte hade sett behov av farthinder på sträckan?

– Ett missförstånd jag ber om ursäkt för. Redan då fanns beslutet från 2018 om hastighetsdämpande åtgärder på vägen. Bland annat vid övergångsställena vid Bättringsvägen.

Efterlängtat besked

Ett bra och efterlängtat besked att de trots allt byggs i vår, menar Glenn Fröwall.

– Åtgärderna borde ha gjorts för längesedan. Men något måste göras och det är klart vi välkomnar beskedet. Vi vill inte ha fler dödsolyckor här.

Trafikkontoret har negligerat de boende underlag i många år, menar Kenneth.

– Man har absolut inte varit tydlig för oss om att ledningsarbeten varit den stora bromsklossen, vi har ju knappt fått svar. I så fall är det ju hög tid att det kommer fram. Allt har känts skevt, men vi är glada om gatan prioriteras till slut, säger Kenneth Grandien.

Den mellersta delen av Råckstavägen innehåller en raksträcka som i många år inbjuder till höga hastigheter, enligt de boende i området. Trots att den nuvarande hastighetsbegränsningen ligger på 40 km/h så är det alltför få som håller den, menar man. 2023 skedde en dödsolycka vid denna korsning mellan en mc-förare som kom på raksträckan och en SL-buss som skulle korsa gatan.

Den mellersta delen av Råckstavägen innehåller en raksträcka som i många år inbjuder till höga hastigheter, enligt de boende i området. Trots att den nuvarande hastighetsbegränsningen ligger på 40 km/h så är det alltför få som håller den, menar man. 2023 skedde en dödsolycka vid denna korsning mellan en mc-förare som kom på raksträckan och en SL-buss som skulle korsa gatan.

Stefan Källstigen

Många önskemål i västerort

Omkörningar, ibland på fel sida, på sträckan har lett till flera trafikincidenter på gatan genom åren.

– Det verkar helt ärligt som att staden glömt bort gatan en tid, säger Glenn.

Önskemål om farthinder för att förbättra trafiksäkerheten finns över stora delar av västerort, visar Mitt i:s sammanställning.

Sett till senaste årens krav till trafikkontoret är det framförallt på Vidholmsbackarna och anslutande Sandviksvägen i Hässelby södra villastad som önskemål kommer in i en strid ström till staden.

Även på Duvbovägen i Bromsten, Långvretsvägen i Flysta och på Skogsnävegränd i Vinsta finns många krav om hastighetsdämpande åtgärder.

Glenn Fröwall, Kenneth Grandien och Ynge Gren är bara några boende längs Råckstavägen som anser att staden borde byggt farthinder längs den mellersta delen av sträckan för många år sedan. 2023 skedde en dödsolycka vid korsningen, trots att bostadsrättsföreningarna på gatan hade varnat staden för hastigheterna.

Glenn Fröwall, Kenneth Grandien och Ynge Gren är bara några boende längs Råckstavägen som anser att staden borde byggt farthinder längs den mellersta delen av sträckan för många år sedan. 2023 skedde en dödsolycka vid korsningen, trots att bostadsrättsföreningarna på gatan hade varnat staden för hastigheterna.

Stefan Källstigen

Men här har trafikkontoret i dagsläget inga planer på att anlägga hastighetsdämpande åtgärder.

"Ut och titta själva"

Glenn Fröwall själv har fått uppfattningen att trafikkontoret inte alltid förstår allvaret i vissa områden.

– Jag tror inte de är ute och tittar tillräckligt mycket på trafikbeteendena på olika gator. Vår bostadsrättsförening har ju drivit på i frågan i flera år, men vi har aldrig fått besök av trafikkontoret för att ge vår bild.