Avgiften för att felparkera på kommunens mark har inte höjts på tolv år. Men i augusti är det troligtvis dags för en höjning från 450 till 700 kronor. Den dyrare avgiften, som gäller där det till exempel är stoppförbud eller övergångsställe, föreslås höjas från 700 till 1 000 kronor.

En enig kommunstyrelsen har röstat för avgiftshöjningen. Fullmäktige har sista ordet.

– Vi har inte justerat avgifterna sedan 2013 och förvaltningen har sett att vi ligger mycket lägre än grannkommuner. Genom beslutet hamnar vi på en likvärdig nivå, säger Anita Mattsson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Låg lågt jämfört med grannar

Maria Björnsdotter, trafikenhetschef, berättar att kommunen jämförde de sig med de närmaste grannkommunerna.

– Stockholm har en betydligt högre nivå än kranskommunerna. De andra låg väldigt mycket i paritet med varandra och Tyresö hade i jämförelse låga avgifter. Det finns ingen anledning till att vi ska ha lägre avgifter och därför föreslog vi höjningen, säger hon och poängterar att grundsyftet med övervakning och avgifter är att skapa en mer trafiksäker och framkomlig miljö.

Anna och Carina Lenngren packar i bilen för att åka från Tyresö centrum. De har ingenting emot höjningen.

– Om skyltningen är tydlig och synlig tycker jag det är helt i sin ordning att höja om avgiften är matchad med omvärlden, säger Anna Lenngren.

– Jag är ganska försiktig och kollar gärna två gånger så jag har parkerat rätt. Slarvar och struntar man i reglerna får man kanske skylla sig själv om man får en bot, säger Carina Lenngren.

Jens Wallin parkerar sin motorcykel på samma parkering, vilken tillhör Tyresö centrum. Sedan snart 20 år tillbaka har han ingen bil.

– Jag kan väl tycka att för en vanlig p-bot är den nya avgiften lite väl mycket. 500 kronor eller 600 vore mer lagom.

Jens Wallin bor i Granängsringen och äger ingen bil sedan ungefär 20 år. Han tycker att nivån på p-böterna ska sättas utifrån hur trafikproblemen ser ut i kommunen.

Jens Wallin bor i Granängsringen och äger ingen bil sedan ungefär 20 år. Han tycker att nivån på p-böterna ska sättas utifrån hur trafikproblemen ser ut i kommunen.

Sandra Samppala

Över 2000 boter förra året

Pengarna som felparkeringsavgifterna ger ska täcka kommunens kostnader för parkeringsövervakning och trafikingenjörers handläggning. Med högre avgifter finns det också utrymme att öka övervakningen om det behövs i framtiden, konstaterar kommunen.

– Man kan väl också tänka sig att en högre avgift kanske kan leda till att färre chansar lite när de parkerar, att det skapar ett starkare incitament till att kolla en extra gång så man står korrekt, säger Maria Björnsdotter.

Förra året fick kommunen in över en miljon på felparkeringsavgifter. Det är en ovanligt hög summa. Över 2 000 p-böter delades ut under året, vilket är det högsta antalet på åtminstone sju år. Den stora toppen kom 2024.

Hon säger att övervakningen inte ändrades under året och inte heller till exempel skyltningen på något övergripande sätt.

– Vi vet själva inte varför så många parkerade fel.

Toppar listan under året gjorde böter för p-förbud. Det näst vanligaste orsaken var parkering längre tid än tillåtet. De två stod tillsammans för 40 procent.