Bussbolaget Nobina får inte gehör för sitt förslag på plexiglasskydd vid förarna, så att resenärerna kan kliva på fram i bussen och blippa sina biljetter.

Arbetsmiljöverket tycker inte att skyddet är tillräckligt högt, rapporterar Kommunalarbetaren.

”Barriärskyddet bedöms dock vara för lågt för att tillräckligt skydda föraren från att smittas av coronaviruset om på- och avstigning skulle ske via framdörren. Skyddet mäter 181 cm från golvytan där passagerarna står vid biljettköp- och visering. En lång person kan hosta eller nysa rakt över skyddet", skriver de i sitt besked.

Om inte smittrisken för förarna ändras kommer dörrarna att förbli stängda fram till den 2 november 2021.

Glipan ska minskas

Men Nobina, som har fram till 20 oktober på sig att yttra sig, har gott hopp om att finna på en lösning:

– Det här var ett förhandsbesked, och vi har nu jobbat fram kompletteringar och justeringar som ska minska glipan mellan skyddsglas och tak, säger David Erixon, kommunikationschef vid Nobina.

Övriga bussbolag i Region Stockholm har varit positiva till Nobinas initiativ. Arriva har sagt att de inför skydden om de blir godkända.

Utökat skydd

Men det verkar nästan som att hela förarhytten i så fall måste avgränsas: "Droppar sprids dock även åt sidorna samt uppåt och nedåt och inte enbart rakt fram. Det innebär att droppar från exempelvis hosta eller en nysning kan spridas över skyddet oavsett personens längd”, skriver Arbetsmiljöverket.

Nobina menar dock att skydden kan utformas med olika höjd utifrån fordonstyp.

– Vi har en konstruktiv dialog med Arbetsmiljöverket. Det handlar om våra förares psykosociala arbetsmiljö, och förstås att de ska vara tryggt och säkert. Det handlar också om att stoppa pandemiplankarna, säger David Erixon.

Sedan i mars

Det var i mitten på mars som SL beslöt att stänga för påstigning framme hos förarna. Då försvann även möjligheten att blippa SL-biljetten, vilket innebär att de med reskassa kan åka gratis.

Då biljettkontrollerna också upphörde uppskattar SL att plankningen har ökat dramatiskt.

https://www.mitti.se/nyheter/atta-av-tio-plankar-pa-bussen-under-pandemin/reptiD!0VhOMA6zGmGC@hpd26A5tA/

I en del regioner finns blippautomater även vid bussarnas bakdörrar.

– Men även där har de pandemiplankare, säger David Erixon.

Att installera sådana har hittills avvisats, då det är tekniskt svårt, kostar en del, och tar tid.

– I så fall måste bussar tas ur trafik, och man har bedömt att det inte är en framkomlig väg.