Lunchlådan med svampsoppa ser i princip ut som vilken take away-box som helst. Men skenet bedrar. På Poppels citybryggeri erbjuder köket hämtmat i återanvändbart flergångs-material. Här är man före sin tid. För vad få känner till är att vid årsskiftet träder en ny lag i kraft. Den innebär att alla restauranger och kaféer måste erbjuda ett system för flergångslådor och muggar.

– Nu är lagen bara en graviditet bort. Om det är långt eller kort tid beror på vem man frågar.

Clara Lidberg säger det med ett skratt men är egentligen dödsallvarlig. I över tio år har hon tänkt på problemen med engångsmaterial – men även på en lösning.

– Jag jobbade då som miljöjurist på en advokatbyrå och insåg hur mycket skräp som genererades efter lunchen. Redan då gick jag runt i kvarteret och försökte få restaurangerna att införa flergångslådor men de tyckte att jag var från yttre rymden.

Grundare. Clara Lidberg har en bakgrunds om miljöjurist och miljörådgivare inom riskpolitieken. För två år sedan startade hon Panter och erbjuder ett återanvändbart system för take away-produkter.

Grundare. Clara Lidberg har en bakgrunds om miljöjurist och miljörådgivare inom riskpolitieken. För två år sedan startade hon Panter och erbjuder ett återanvändbart system för take away-produkter.

Markus Andersson

Som en lånebok

Clara Lidberg kunde inte släppa tanken. För två år sedan grundade hon det cirkulära systemet Panter och går nu i bräschen för en smidig och hållbar omställning.

Panters produkter fungerar som bibliotekens låneböcker. Kunder lånar helt enkelt med sig matlådan hem, till kontoret eller parken. Inom en vecka lämnar man sedan tillbaka den på någon av de restauranger eller kaféer som är anslutna till Panter, där den rengörs.

– Om nio månader måste tusentals restauranger ha ett system för att återanvända take away-lådor. Det är en jätteomställning för hela branschen.

Hon jämför det med plastpåseskatten som infördes 2021.

– Det var jättemycket debatt kring något som egentligen bara handlade om att lägga på tre kronor på en produkt. Det här handlar om ett helt nytt beteende.

Take away. Irma Lindberg och Josefine Myrberg jobbar i receptionen i Platinan och hämtar lunch av Rikard Södersten hos grannarna på Poppels.

Take away. Irma Lindberg och Josefine Myrberg jobbar i receptionen i Platinan och hämtar lunch av Rikard Södersten hos grannarna på Poppels.

Markus Andersson

Sakta men säker blir allt fler medvetna om förändringen. Inte minst i Göteborg. Här har Panter samarbetsprojekt med bland annat Göteborg & co för att testa produkterna på event och mässor.

Ett tiotal restauranger har redan anslutit till Panter varav Poppels citybryggerier är ett exempel.

– Vi är nästan först ut. Det innebär att vi måste informera gästen vad det handlar om och går ut på. Det fungerar bra hittills, gästerna tar med matlådorna och lämnar sedan in dem till oss som diskar rent för nästa hämtlunch, säger Rickard Södersten på Poppels.

Klarar tusen diskar

Panters take away-lådor tillverkas i Västervik och tål uppåt 400 omgångar i en industridiskmaksin. Muggarna klarar att diskas 1 000 gånger.

Men för att få allt i rullning i en större skala krävs en ny infrastruktur, menar Clara. Här ser hon gärna att kommuner tar ett större ansvar.

– Idag finns ett perfekt system för engångsmaterial. Det slängs i papperskorgar som töms och förs till förbränningsanläggningar. Motsvarande för flergångsmaterial kunde vara insamlingskärl, en tvättanläggning och en leveranstjänst tillbaka till restaurangerna.

En annan utmaning är att få kunderna att ändra beteende.

– Det krävs kanske en liten omväg och det gillar inte alltid folk. Därför gäller det att hela tiden eftersträva enkelhet och smidighet. Och få folk att förstå att engångsmaterial både är en klimatfråga och en skräpfråga.

I systemet. Kunden scanna QR-koden på förpackningen på så sätt kan Panter hålla koll på att lådan kommer tillbaka till resturangen.

I systemet. Kunden scanna QR-koden på förpackningen på så sätt kan Panter hålla koll på att lådan kommer tillbaka till resturangen.

Markus Andersson