När vår och sommar närmar sig är det allt fler som väljer cykeln som transportmedel. Pandemiåret har även gjort att fler cyklar framför att åka kollektivt.

Men ju fler som cyklar, desto fler cyklar kan tjuvarna stjäla.

Under förra året anmäldes fler cykelstölder än något år sedan 2005 i Sverige. Även Kungsholmen slår rekord. Här ökade cykelstölderna under 2020, från 661 stölder år 2019 till hela 1 117 i fjol.

Varför förra året blev ett cykelstöldernas rekordår finns det olika teorier om, bland annat som en tydlig pandemieffekt då allt fler valt stålhästen.

– Ett svar handlar om tillgång och efterfrågan. Pandemin har gjort att det råder brist på nyproducerade cyklar och cykelhandlarna har svårt att leverera cyklar då efterfrågan är hög och andrahandsmarknaden är stor, säger Leila Baksi, brottsförebyggande samordnare på Polismyndigheten.

Detta att stan satsar på att göra det lättare för cyklister kan också enligt henne ha bidragit till att allt fler valt cykeln.

Leila Baksi konstaterar också att det i dag finns fler dyrare cyklar i omlopp och elcyklar har blivit populära. Brottsförebyggande rådet har för 2020 för första gången gett elcyklar en egen underkategori i statistiken. Av de 1 117 cyklar som stals i fjol på Kungsholmen var 105 elcyklar.

Och stöldtrenden verkar hålla i sig.

I år har 182 cyklar och 21 elcyklar anmälts stulna, till och med 2 maj i år enligt kommunpolisen, jämfört med 215 under samma period förra året.

Några speciella "hot spots", speciella geografiska områden, där man ska vara extra rädd för att bli av med sina cyklar finns inte på Kungsholmen enligt kommunpolisen, utan de inrapporterade stölderna är spridda i jämna skurar över stadsdelen.

En del av cykelstölderna sker organiserat. Men hur och i vilken omfattning eller om det ökat har polisen inte bekräftad information på. Polisen arbetar ständigt brottsförebyggande med bland annat riktade insatser och spaning.

För att minska stöldrisken tipsar Leila Baksi om att ta in cyklarna i förråd över natten om man kan, parkera där det rör sig mycket folk och att bra lås kan vara avgörande för om man får sin cykel snodd eller inte.

Tom Simonsen på Cykelverket på Sankt Göransgatan håller med. De har upplevt cykelboomen sett till försäljning av nya jonnar, men intresset, eller viljan att pröjsa, för riktigt bra lås hänger inte alltid med i samma temp.

– Det är konstigt, folk har alltid varit medvetna om att det själs cyklar men vill ändå inte lägga pengar på lås. Det är många som köper en cykel och sedan återkommer några veckor senare när de fått den stulen. Det är värt den där extra 500-lappen på extra lås som kan förhindra tillfällighetstjuven, säger han och rekommenderar tjockare och godkända lås till både ram och hjul så de går att låsa fast i något.