På Järvaskolan i Kista kan rektorerna alla drygt 240 elevers namn.

På morgnarna hälsar både personal och ungdomar på varandra med en kram, om de är bekväma med det, och har någon en fråga utanför skoltid kan de alltid skriva till sin lärare direkt.

– Man känner sig aldrig i vägen och man får alltid svar, dag som natt. Våra lärare och mentorer finns alltid där för oss och vill vårt allra bästa, det känns väldigt tryggt och bra, säger Ziham Mahmuud Bare, som går i åttan på skolan.

Innan en elev börjar på skolan gör några ur personalen ett hembesök, för att skapa en personlig kontakt med hela familjen och prata om just den specifika elevens personliga förutsättningar inför skolgången.

Sedan har man tät kontakt med vårdnadshavarna under högstadietidens gång.

– Det gör att vi får en bild av eleven direkt, och vet hur vi kan möta denne på ett bra sätt. Det skapar även ett band med familjen som är viktigt, man vill inkludera föräldrarna så mycket som möjligt i barnens skolgång, det tjänar alla på, säger Manel Rodrick, utvecklingsledare på skolan.

Utvecklingsledare Manel Rodrick med Hodan Abdulqadir och Ziham Mahmuud Bare, som går i åttan på skolan.

Utvecklingsledare Manel Rodrick med Hodan Abdulqadir och Ziham Mahmuud Bare, som går i åttan på skolan.

Mikael Andersson

Årets skola

Och det är tack vare den familjära stämningen, men också för att skolan har ett så nära samarbete med näringsliv och olika organisationer, som just Järvaskolan bland hundratals andra skolor utsågs till Årets skola av Mentor Sverige för några veckor sedan.

Mentor Sverige är en ideell organisation som arbetar med menotrskap för barn och ungdomar. Priset delades ut av drottning Silvia vid en hyllningskväll på Konserthuset.

Det hela var fantastiskt, men inte oväntat, berättar Hodan Abdulqadir, som också går i åttan på skolan.

– Jag blev inte överraskad, men väldigt, väldigt glad och stolt. Vår skola förtjänar allt. Den är som en familj där alla älskar varandra och där alla har bra kontakt, det spelar ingen roll vilken klass du går i, om du är lärare eller elev. Och vi får verkligen bästa möjligheterna vi kan få för att drivas till att få bra betyg och att lyckas i framtiden.

Samarbeten viktiga

Att eleverna ska få en fot in i vuxenvärlden och bekanta sig med näringsliv och olika organisationer är en viktig del av skolans profil. De får ofta delta i träffar med representanter från olika yrken för att kunna inspireras och ha chans att ställa frågor om hur man tar sig dit. Där är Manel Rodrick en drivande samordningsfaktor.

– Bland det viktigaste i det jag gör i på skolan är att kämpa för att våra elever ska få bredda sina perspektiv och öka sin egenmakt i samhället. Det är viktigt att de kan känna igen sig i vuxna människor som är framgångsrika och trivs i sina yrken. Alla ungdomar ska få likvärdiga möjligheter – oavsett var man kommer från.

De allra flesta som går på Järvaskolan är från närområdet.

– Och här kanske det inte är lika vanligt att ens föräldrar exempelvis har ett stort kontaktnät inom näringslivet och kan fixa ett extrajobb bara så där. Då är det viktigt att få det via skolan.

På Järvaskolan jobbar man nära näringsliv och organisationer för att eleverna ska få ordentliga introduktioner till arbetslivet.

På Järvaskolan jobbar man nära näringsliv och organisationer för att eleverna ska få ordentliga introduktioner till arbetslivet.

Mikael Andersson

"Tough love"

Att stämningen är familjär och öppen innebär inte automatiskt att den är beskedlig eller för snäll, understryker eleverna.

– Nej, de ställer väldigt höga krav på oss och man märker att de blir ordentligt besvikna om de ser att vi inte sköter oss eller om vi inte presterar till vår fulla potential, säger Hodan Abdulqadir.

Manel Rodrick skrattar.

– Ja, det är lite "tough love", men det är för att eleverna faktiskt ska känna att vi ställer höga krav på dem och att vi inte nöjer oss med något annat än deras bästa, vad det än må vara för dagen. Det är så man utvecklas, säger hon.