Hedija Konic, Lisa Lahdi, Khaled Samad och Ali Rashidi märker av trängseln på 179:an och tvingas vänta på nästa buss när det är för fullt.

På 179:an trängs resenärerna mest i coronatider

Trots att många hörsammar SL:s vädjan om att inte resa kollektivt uppstår trängsel i trafiken. Värst är det på busslinje 179 genom västerort och norrort – här larmar SL om trängsel upp till 400 gånger per vecka.

  • Publicerad 11:21, 12 okt 2020

I vanliga fall reser 900 000 personer med kollektivtrafiken varje dag. Nu under corona-pandemin har resandet minskat till en bit över 500 000.

– Resandet ligger nu på cirka 60 procent av vad det brukar vara, säger Claes Keisu, pressansvarig vid trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Hundratals trängseltillfällen per vecka

Resandet har tagit fart efter sommaren, framför allt i busstrafiken. Och det innebär mer trängsel. Den värst drabbade busslinjen är 179 mellan Vällingby och Sollentuna. Här rapporterar SL trängsel mellan 350 och 400 gånger per vecka, måndagar till fredagar.

Därefter kommer 178 mellan Jakobsberg och Mörby station samt 4 mellan Radiohuset och Gullmarsplan.

– Det är sällan trångt längs hela linjen, utan oftast mellan vissa hållplatser, som till exempel mellan Kista C och Rinkeby, säger Claes Keisu.

Så ofta noteras trängsel på din busslinje

Bussarna i västerort, Järva, Solna och Sollentuna som är värst drabbade:

På stombusslinje 179 rapporteras 350-400 trängseltillfällen per vecka, måndag-fredag.

På stombusslinje 178 rapporteras ungefär 250-300 trängseltillfällen per vecka, måndag-fredag.

Trängsel rapporteras även på linjerna 117, 118, 119 och 514.

Källa: Trafikförvaltningen

Visa merVisa mindre

Trängsel trots fler avgångar

SL har satt in all trafik de kan enligt Claes Keisu. Förutom fordon och personal måste även hållplatser och terminaler kunna hantera trafiken.

– Linje 179 har normalt 5-minuterstrafik i rusning, men förstärks så att den körs var fjärde minut som tätast. Mer än så går inte att göra.

När det gäller pendeltåg och tunnelbana ökar trängseln ju närmare Stockholm city och T-centralen man kommer. Resandet i spårtrafiken ligger på 55 procent jämfört med förra året.

SL:s definition på trängsel är när mer än 50 procent av sittplatserna är upptagna, eller "när man inte kan hålla rekommenderat avstånd".

– Vår önskan är att alla tänker efter vad de kan göra för att inte bidra till trängsel. Kanske man inte behöver ta bussen klockan åtta på morgonen. Man kan också undvika första och sista vagnen på pendeln, tvärbanan eller t-banan, säger Claes Keisu.

Hur påverkas du av trängseln på 179:an?

Foto: Matilda Klar

Ali Rashidi, Akalla, Uberförare:

– Det är väldigt mycket folk ibland. Jag väntar på nästa buss ibland, men har jag ett jobb på gång så måste jag gå på ändå, fullt eller inte.

Foto: Matilda Klar

Hedija Konic, 61, Ärvinge, personlig assistent:

– Ibland tar jag andra bussar för att undvika trängseln. Jag jobbar inom vården så jag vet hur viktigt det är att vara försiktig. Men det är lite stressigt. Det skulle vara bra om 514 stannade i Ärvinge, där är det ibland tomt när den åker förbi hållplatsen.

Foto: Matilda Klar

Khaled Samad, 62, Hässelby villastad, pensionär:

– Det är ju mycket folk och det känns inte bra. Också på 541:an är det mycket. Jag väntar på nästa buss när det är fullt, men det är jättetråkigt när man har en tid att passa.

Foto: Matilda Klar

Lisa Lahdi, 72, Vällingby, pensionär:

– Det är alldeles för mycket folk. Bussen måste börja gå var femte minut, minst. Jag väntar på nästa buss när jag kan och undviker rusningstid. Nu vid 11-tiden brukar det vara lugnt.