Mellan 10 och 25 procent av pendeltågstrafiken har varit inställd sedan den första mars, som en följd av personalbrist och konflikten kring tågvärdarna. Det har resulterat i ett berg av ansökningar om förseningsersättning.

Fram till första veckan i juni hade totalt 16,6 miljoner betalats ut från SL, vilket är på väg mot en ny rekordnivå. Då har man fortfarande över 23 000 ansökningar kvar att hantera.

Claes Keisu på SL:s presstjänst kan inte säga när alla ärenden kommer att vara avklarade.

– Det är fortsatt högt tryck på SL:s kundtjänst, vi har stärkt upp vår bemanning för att skynda på hanteringen och det jobbas också övertid med detta, säger han.

Claes Keisu

Claes Keisu

SL pressbild

93 procent beviljas

Normalt sett brukar handläggningen ta två veckor och en resenär kan ofta få sina pengar redan efter några dagar. Nu ligger handläggningstiden på tre veckor, berättar Claes Keisu.

– Mellan 400 och 800 ärenden kommer in varje dag. Med stabilare trafik och mindre störningar så kommer kundtjänst att kunna jobba i kapp så småningom, säger han.

Som resenär har man tre månader på sig att reklamera sin resa. Med tanke på den stora mängden ärenden är det extra viktigt att man som resenär skickar in fullständigt underlag för att hanteringen ska kunna ske så snabbt som möjligt, understryker Keisu.

Av de 23 556 ärenden som hade avslutats perioden 1 april till 4 juni fick 7,2 procent avslag. Vanliga orsaker till avslag är att trafikstörningen varit planerad eller att förseningen var mindre än 20 minuter.