Lena Bosticco, ordförande i PRO i Hässelby villastad, blev själv kallad till ett videomöte med vårdcentralen som hon inte kunde genomföra eftersom hon saknar dator.

– Jag blev så arg att jag hoppade i taket. Jag anser att det är vårdcentralens plikt att ange alternativ till videomöten i kallelsen, säger hon.

Ser risker för de äldsta

Lena Bosticco menar att vårdcentralen utgår från att alla kan genomföra videosamtal i kallelserna. Ett uteblivet vårdbesök utan giltigt skäl kostar patienten 400 kronor.

Lena ser risker med att äldre debitas när de inte klarar av tekniken för ett digitalt möte, men också att de kan gå miste om vård.

– Tänk dig själv om en 85-åring kallas till ett videomöte. Personen kanske saknar digitala lösningar. Om inte telefonmöte eller fysiskt möte anges som alternativ för dessa personer så blir jag orolig. Vårdcentralen måste vara noggranna, säger hon.

Gör om kallelserna

Men enligt Hässelby vårdcentrals verksamhetschef Åsa Petersson finns alternativ till videosamtal, som telefonsamtal eller fysiskt besök. De har nu gjort om kallelserna för att det ska bli tydligare.

– Självklart ska även de som saknar dator eller andra tekniska förutsättningar få hjälp av oss, säger hon.

Att vårdcentralen ställt om till allt fler videobesök beror på smittspridningen, enligt Åsa Petersson.

– De flesta äldre har klarat videosamtalen galant efter instruktionerna. Men i de fall där det inte går så ska vi erbjuda telefonsamtal eller fysiskt besök. Vi har nu förtydligat texten i kallelserna kring hur man bokar om.

"Självklart får alla vård"

Anna Ingmanson, avdelningschef för närsjukvården vid hälso- och sjukvårdsförvaltningen, understryker att en patient har rätt att få sitt vårdbesök på det sätt den önskar. 

– Självklart får alla vård. Den som inte har tillgång eller kunskap om digitala lösningar får hjälp via telefon eller vid fysiska besök, säger hon.