Projektet Ett lärande Väsby var ursprungligen ett initiativ från Miljöpartiet som de dåvarande borgerliga partierna ställde sig bakom 2013. Projektet handlade bland annat om ledarskap i skolan, barn i behov av särskilt stöd och digitalisering.

Det avslutades 2017 och enligt dagens oppositionspartier (M, C, KD och MP) ledde projektet till ökade meritvärden och bättre samarbete mellan kommunala skolor och friskolor. 

Nu har partierna lämnat in en motion om att återuppta och vidareutveckla det hela.

– För att höja resultaten och skapa en stabilitet i skolpolitiken tror vi att en bredare politisk samsyn skapar förutsättning för arbetsro i klassrummen, säger Väsbypolitikerna i ett gemensamt uttalande. 

I motionen föreslås även att man ska utreda vilka delar av projektet som än i dag tillämpas i verksamheterna samt identifiera eventuella kompletterande utvecklingsområden som uppkommit efter projektets slut. 

236 i meritvärde

Meritvärdena för årskurs nio i Upplands Väsby, ligger på 236 för 2023. De är högre än för hela riket (228), men lägre än snittet i länet (242).

– Det är bra att de över tid har gått upp, men dels handlar det om att inte låta utvecklingen stagnera eller dippa, dels om brister i skolorna i dag som inte syns när skolresultaten för alla elever räknas ihop i statistik, säger oppositionsråd Oskar Weinmar (M).

Oppositionspartiernas motion ska först upp i kommunfullmäktige, där den lämnas till tjänstemän för beredning och fortsatt hantering.

Enligt Mathias Bohman (S), kommunstyrelsens ordförande, pågår redan ett arbete i kommunen för att lyfta skolresultaten.

– Vi se resultatet av beredningen innan vi tar ställning till motionen, säger Mathias Bohman (S).