Protestlistorna bet inte. Buss 221 mellan Ropsten och Näset tog sin sista tur den 10 december och buss 205 åkte samtidigt en sista dag med ordinarie turtäthet.

I slutet av november föreslog regionen även att busslinjerna 203, 206 och 225 ska få en minskad turtäthet från och med juni 2024.

Orsaken är att antalet resenärer har minskat rejält efter pandemin – både på Lidingö och i andra delar av Stockholm – och att SL därför behöver spara pengar.

– Det är bedrövligt, Lidingöborna åker mycket buss och det är viktigt med kollektivtrafik, säger Daniel Källenfors (M), ordförande i kommunstyrelsen.

Patrik Sandström (MP), Suzanne Liljegren (L), Jonas Lundgren (V), Erica Magnergård (KD), Anders Paulsen (LP), Iréne Borgenvik (SD), Daniel Källenfors (M), Daniel Larsson (S), Gabor Sebastiani (C).

Patrik Sandström (MP), Suzanne Liljegren (L), Jonas Lundgren (V), Erica Magnergård (KD), Anders Paulsen (LP), Iréne Borgenvik (SD), Daniel Källenfors (M), Daniel Larsson (S), Gabor Sebastiani (C).

Lidingö Stad

Enad kommunstyrelse  

En bild som delas av alla partier på Lidingö.

– De här neddragningarna och nedskärningarna är olyckliga och ogenomtänkta, säger oppositionsrådet Daniel Larson (S).  

– De leder till att fler kommer att välja bilen i stället. Det blir ju så kontraproduktivt.

Samtliga partier i kommunstyrelsen har enats i ett remissyttrande. Där skriver de att Lidingö Stad kommer att drabbas oproportionerligt hårt av Regionens sparkrav och att det slår hårt mot den grupp som behöver kollektivtrafiken.  

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) uppgav i en pressträff att resenärerna på bussarna på Lidingö har blivit 30 procent färre jämfört med åren före pandemin och att det därför är nödvändigt att anpassa trafiken därefter.  

– För mig är det viktigt att inte köra med halvtomma bussar. I och med detta kan vi stärka utbudet i andra delar av länet där vi kan locka över resenärer från bil till kollektivtrafiken, sa Anton Fendert vid pressträffen.

Om resandet nu har minskat, är det inte då rimligt att även minska busstrafiken? 

– Det är klart att man behöver anpassa till resandet. Men vi ser inte att det här är anpassat efter resandet, säger Daniel Källenfors.

– Jag tror till exempl att alla som åkte buss 221 på morgonen såg hur full den var.

Men det handlar ju om pengar, regionen behöver spara. Kan du förstå varför de lägger fram förslaget?

– Jag förstår att de måste skära ner. Men jag förstår inte varför de inte kan skära ner på andra saker, eller väljer att höja biljettpriserna eller allokera mer pengar. Det är ett överraskande val som Miljöpartiet och Centern i regionen gör. Det här betyder bara att fler tar bilen eller tvingas stå och frysa längre i Ropsten.

Bättre situation

Patrik Sandström, grupp­ledare för Miljöpartiet på Lidingö, tycker även han att det är fel att skära ner på de här bussarna.

– Däremot tycker vi inte att biljettpriser ska höjas för att täcka upp för turer som riskerar att ställas in. Det riskerar att drabba dem som har dålig ekonomi eller att få folk att ta bilen i stället, säger han.

– Det är även bra att inte köra med tomma bussar. Men med det sagt – i rusningstrafik är det fulla bussar. Och buss 221 har inga bra resealternativ så det är en miss från regionen.

Regionens motiv till att buss 221 läggs ner är att den går en liknande sträcka som Lidingöbanan. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) skriver i ett mejl att det är bekymmersamt att trafiken på Lidingöbanan inte har kommit igång som planerat.

Ökad trängsel

”Vi ser över hur vi kan skapa en bättre situation för Lidingös resenärer på kort sikt. Vi kommer att ha beredskap för ökad trängsel nästa vecka när trafikförändringarna har genomförts och Trafikförvaltningen arbetar också med en lösning där ersättnings­bussarna kan täcka in en längre sträcka och nå fler resenärer.”

Förslaget om färre turer är nu ute på remiss. Beslut ska vara fattat till sommaren 2024.