Minneberg, Blackeberg och Johannesfred. De så kallade pirathamnarna dyker upp titt som tätt på olika platser i Bromma, något vi vid flera tillfällen rapporterat om. Oftast är det personer utan bostad som bor på båtarna, men eftersom det räknas som illegala bosättningar, kan de avlägsnas från platsen.

https://www.mitti.se/nyheter/lugnt-nar-illegal-bathamn-i-bromma-avhystes/reptam!4lRY26LvIJBTF6Rhv33CVw/

Det är bara Kronofogden som kan besluta om att lösa upp bosättningar, det är alltså ingenting kommunen eller polisen kan göra själva. Men det är en långsam process. Tiden mellan att exploateringskontoret skickar in en anmälan till att Kronofogden faktiskt beslutar om ett avlägsnande kan ta månader.

I januari skickade exploateringskontoret in en ansökan till Kronofogden gällande ungefär fem båtar samlats nedanför Ljunglöfska slottet i Blackeberg.

https://www.mitti.se/nyheter/ny-olovlig-bathamn-i-blackeberg/reptaw!KEJsjsfgpkM0SxaSAlyOYQ/

I juni var Kronofogden på plats för att se till att personerna och båtarna lämnade platsen, men bara några veckor senare var de tillbaka i området. Därför skickade exploateringskontoret i augusti ännu en gång in en ansökan.

Men än så länge är de kvar. Enligt grannar i området som har hört av sig till Mitt i har det ibland rört sig om upp emot 20 stycken båtar som samlats nedanför Blackebergs gårdsväg. Flera läsare har också påpekat att har blivit skräpigt runt platsen och att det känns obehagligt att gå där.

Många steg

Men hur kommer det sig då att det tar så lång tid för Kronofogden att avlägsna båtarna? Enligt Max Wallenberg, pressansvarig, handlar det om många steg. Först ska alla papper in, sedan ska de som bor i bosättningen delges, och så ska en entreprenör som forslar bort båtarna upphandlas. Det kan också hända att en upphandling överklagas och drar ut på tiden.

– Ett sätt som skulle få processen att gå snabbare är om kommunen i samband med sin ansökan redan har upphandlat en entreprenör. För i de flesta fallen så hamnar de här kostnaderna hos dem, eftersom de i bosättningen ofta inte har några pengar, säger Max Wallenberg.

Enligt honom genomför man regelbundet avlägsnanden av olovliga bosättningar på land, men antalet ärenden som rör båthamnar är fler nu än för tio år sedan.

– Just de här båthamnarna verkar vara ett Stockholmsfenomen, min bedömning är att det finns fler sådana här ärenden här än i övriga landet.

I mitten av december ska Kronofogden se till att båtarna flyttas från platsen i Blackeberg.