Samlats. Under hösten har ett flertal båtar samlats längs med Mälaren i Blackeberg. I december ska Kronofogden avlägsna dem. Foto: Mani Hammerholm

Olovlig båthamn växer fram i Blackeberg – igen

I ett års tid har det i perioder samlats båtar nedanför Ljunglöfska slottet som stannat en längre tid. Men den senaste tiden har den olovliga bosättningen växt, och i mitten av december ska Kronofogden dit.

  • Publicerad 16:15, 2 dec 2020

Verkar vara ett Stockholmsfenomen.

Minneberg, Blackeberg och Johannesfred. De så kallade pirathamnarna dyker upp titt som tätt på olika platser i Bromma, något vi vid flera tillfällen rapporterat om. Oftast är det personer utan bostad som bor på båtarna, men eftersom det räknas som illegala bosättningar, kan de avlägsnas från platsen.

Lugnt när illegal båthamn i Bromma avhystes

Det är bara Kronofogden som kan besluta om att lösa upp bosättningar, det är alltså ingenting kommunen eller polisen kan göra själva. Men det är en långsam process. Tiden mellan att exploateringskontoret skickar in en anmälan till att Kronofogden faktiskt beslutar om ett avlägsnande kan ta månader.

I januari skickade exploateringskontoret in en ansökan till Kronofogden gällande ungefär fem båtar samlats nedanför Ljunglöfska slottet i Blackeberg.

Ny olovlig båthamn i Blackeberg

I juni var Kronofogden på plats för att se till att personerna och båtarna lämnade platsen, men bara några veckor senare var de tillbaka i området. Därför skickade exploateringskontoret i augusti ännu en gång in en ansökan.

Men än så länge är de kvar. Enligt grannar i området som har hört av sig till Mitt i har det ibland rört sig om upp emot 20 stycken båtar som samlats nedanför Blackebergs gårdsväg. Flera läsare har också påpekat att har blivit skräpigt runt platsen och att det känns obehagligt att gå där.

Bråte. Cyklar och skräp har slängts intill strandkanten. Foto: Mani Hammerholm

Bosättning. När olovliga båthamnar bildas handlar det oftast om personer som inte har någon annanstans att ta vägen. Foto: Petter Kjellgren

Många steg

Men hur kommer det sig då att det tar så lång tid för Kronofogden att avlägsna båtarna? Enligt Max Wallenberg, pressansvarig, handlar det om många steg. Först ska alla papper in, sedan ska de som bor i bosättningen delges, och så ska en entreprenör som forslar bort båtarna upphandlas. Det kan också hända att en upphandling överklagas och drar ut på tiden.

– Ett sätt som skulle få processen att gå snabbare är om kommunen i samband med sin ansökan redan har upphandlat en entreprenör. För i de flesta fallen så hamnar de här kostnaderna hos dem, eftersom de i bosättningen ofta inte har några pengar, säger Max Wallenberg.

Enligt honom genomför man regelbundet avlägsnanden av olovliga bosättningar på land, men antalet ärenden som rör båthamnar är fler nu än för tio år sedan.

– Just de här båthamnarna verkar vara ett Stockholmsfenomen, min bedömning är att det finns fler sådana här ärenden här än i övriga landet.

I mitten av december ska Kronofogden se till att båtarna flyttas från platsen i Blackeberg.

Olovliga båthamnar

I september 2019 revs den stora så kallade pirathamnen i Årstaviken på Södermalm. Den hade legat där i tio års tid.

Under hösten bildades en ny hamn i Minneberg. Den avlägsnades i januari 2020.

Senare i januari upptäcktes en ny hamn nedanför Ljunglöfska slottet. Den avlägsnades i juni, men en tid senare kom båtarna tillbaka.

I maj hade en olovlig båthamn bildats vid Ekesiöös gamla lokaler i Johannesfred.

I december i år ska båtarna i Blackeberg avlägsnas igen.

Visa merVisa mindre