Invigning. Stefan Bergström (C) var på plats liksom Karin Wiklund från företaget Edeva som skapat tekniken. Foto: Olle Anrell

Nytt farthinder bara för fortkörare

Farthinder – men bara för den som kör för fort. Det kan man åstadkomma med den nya teknik som kommunen nu testar.

  • Publicerad 01:15, 13 dec 2020

Kör man för fort fälls luckan ner några centimeter

Det var kanske inte med pompa och ståt som det nya farthindret på Ursviksvägen invigdes en grå decembermorgon under en pandemi med starka restriktioner.

Men stadsmiljökommunalråd Stefan Bergström (C) var på plats liksom Karin Wiklund från företaget Edeva som skapat tekniken.

– Nu aktiverar jag, sa Karin och satte igång allt via sin mobil.

Det Karin Wiklund satte igång är ett farthinder som egentligen inte är ett hinder så länge man följer hastighetsgränsen. En radar ser hur fort du åker och kör du max 30 kilometer i timmen händer ingenting.

– Kör man för fort fälls luckan ner några centimeter. Det är som ett inverterat gupp, säger Karin Wiklund.

Tekniken ska underlätta för bussförare och annan yrkestrafik som får sämre arbetsmiljö när de kör sina tunga fordon över de vanliga guppen. SL och Arriva vill helst inte att vanliga farthinder ska finnas på vägar där bussar kör, berättar Stefan Bergström.

– Det är en rättvis teknik och fantastiskt bra för busstrafiken. Det ska bli spännande att se vad resultatet blir, säger han.

Tekniken har funnits sedan 2010, men kom inte till Stockholm förrän i år. Stockholms stad invigde ett likadant hinder i höstas och Sundbyberg blir nu tvåa i länet.

Kan den här lösningen finnas över hela Sundbyberg i framtiden?

– Det måste passa bra in på platsen. Men det är klart att man tänka sig flera platser i Sundbyberg där det kan fungera. Men vi får utvärdera det här först och sedan se om det ska vara på fler platser, säger Stefan Bergström.

Enligt Karin Wiklund har man sett resultat i Linköping där hindren alltså har funnits länge. Förare har sänkt sin hastighet där hindren finns.

– Man är rädd om sin bil och man tänker att den går att sönder om man kör ner i hindret. Nu gör inte bilen det, men i och med att folk tyvärr är mer rädda om sina bilar än om gående och cyklister blir det en påminnelse om att sakta ner.

Blygsamt. Ett diskret farthinder. Foto: Olle Anrell

Actibump – ett dynamiskt farthinder

Actibump är ett dynamiskt trafiksäkerhetssystem.

Om hastigheten på ett ankommande fordon är högre än den angivna gränsen fälls en lucka i vägbanan ner några centimeter och ger föraren en fysisk påminnelse om hastighetsgränsen.

Fordon framförda i tillåten hastighet påverkas inte alls, de passerar på plan väg.

Källa: Edeva

Visa merVisa mindre

Att semla eller inte semla – det är frågan

Nyheter Smarrig bulle väcker känslor Fastlagen infaller först i februari, men det har ingen betydelse för dagens gudlösa semmelälskare. Är det något att jämra sig över? Måltidsforskaren Richard Tellström tycker inte det.fredag 22/1 16:40

Fotbollsderbyn redan i februari på Tele2

Sport Gnaget mot Bajen, Dif och BP i minicup Stockholmlagens damer mäter krafterna direkt i en försäsongscup på Tele2 i februari. – Det ger oss möjlighet att förbereda oss för den kommande allsvenska säsongen på ett mycket bra sätt, säger Anne...torsdag 21/1 1:15