Det var kanske inte med pompa och ståt som det nya farthindret på Ursviksvägen invigdes en grå decembermorgon under en pandemi med starka restriktioner.

Men stadsmiljökommunalråd Stefan Bergström (C) var på plats liksom Karin Wiklund från företaget Edeva som skapat tekniken.

– Nu aktiverar jag, sa Karin och satte igång allt via sin mobil.

Det Karin Wiklund satte igång är ett farthinder som egentligen inte är ett hinder så länge man följer hastighetsgränsen. En radar ser hur fort du åker och kör du max 30 kilometer i timmen händer ingenting.

– Kör man för fort fälls luckan ner några centimeter. Det är som ett inverterat gupp, säger Karin Wiklund.

Tekniken ska underlätta för bussförare och annan yrkestrafik som får sämre arbetsmiljö när de kör sina tunga fordon över de vanliga guppen. SL och Arriva vill helst inte att vanliga farthinder ska finnas på vägar där bussar kör, berättar Stefan Bergström.

– Det är en rättvis teknik och fantastiskt bra för busstrafiken. Det ska bli spännande att se vad resultatet blir, säger han.

Tekniken har funnits sedan 2010, men kom inte till Stockholm förrän i år. Stockholms stad invigde ett likadant hinder i höstas och Sundbyberg blir nu tvåa i länet.

Kan den här lösningen finnas över hela Sundbyberg i framtiden?

– Det måste passa bra in på platsen. Men det är klart att man tänka sig flera platser i Sundbyberg där det kan fungera. Men vi får utvärdera det här först och sedan se om det ska vara på fler platser, säger Stefan Bergström.

Enligt Karin Wiklund har man sett resultat i Linköping där hindren alltså har funnits länge. Förare har sänkt sin hastighet där hindren finns.

– Man är rädd om sin bil och man tänker att den går att sönder om man kör ner i hindret. Nu gör inte bilen det, men i och med att folk tyvärr är mer rädda om sina bilar än om gående och cyklister blir det en påminnelse om att sakta ner.