Har du hamnat bakom en "bil" med röd varningstriangel fastsatt på bagageluckan på sistone och samtidigt svurit för dig själv hur långsamt det går?

Det finns en rak förklaring till varför fordon med tonåringar som puttrar fram i 30 km/ blivit allt vanligare. Förra året sänkes nämligen de tekniska kraven för att få bygga om en bil till A-traktor. Det har lett till att antalet registrerade fordon skjutit i höjden.

Enligt vägtrafikregistret har nästan 7 800 A-traktorer registreringsbesiktats efter den 15 juli 2020.

Nu vill regeringen ändra reglerna för det allt populärare fordonen.

"Viktigt för många ungdomar"

Strängare förarprov och krav på bälte är två av de förslag för att det ska bli säkrare för A-traktorer i trafiken.

– Det har blivit alltmer populärt, och det är ju viktigt för många ungdomar att kunna köra med sin A-traktor. Men det måste vara på ett säkert sätt, det måste också vara på ett sätt som inte skapar köer på 2 plus 1-vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT.

Regeringen vill också att A-traktorer ska få köra fortare än dagens 30 km i timmen.

Väcker känslor

Totalt finns i dag mer än 36 000 A-traktorer i Sverige.

– Människors åsikter om A-traktorer skiljer sig åt. Allt från att det är fordon som fyller en viktig funktion för att säkerställa mobilitet på landsbygden till att det är ett fordon som borde förbjudas. Klart är att fordonstypen väcker känslor, konstaterar Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen i en kommentar.

Regeringen har gett transportstyrelsen i uppdrag att se över reglerna. Utredningen ska presenteras 1 november 2022. Fram tills dess får A-traktorn rulla på i samma takt.