Sedan tidigare gäller det att boka en tid om man vill simma eller träna i stadens gym.

https://www.mitti.se/nyheter/smittspridningen-okar-det-har-galler-i-stadens-idrottshallar/repvac!VaweqQ169FQUCSvkGL8SA/

Men från och med måndag 10/1 begränsar simhallarna också sina öppettider för allmänheten.

Krångligt

Systemet får kritik, från bland andra Vänsterpartiet. De menar att det borde gå att göra bokningen på ett annat sätt. I ett pressmeddelande som gick ut under fredagen skriver Vänsterpartiet att det är ohållbart att behöva ringa runt, och sitta i kö, till varje enskild simhall för att hitta en ledig tid. Om man hittar någon.

Mitt i ringde till åtta simhallar och kom fram till tre av dessa, där det också fanns tid. Resterande fem hade stängt bokningen för dagen eller svarade inte. Tiderna är inte helt lätta att anpassa till ett liv som yrkesverksam och för en barnfamilj fanns det till exempel tid mitt på dagen i Skärholmen, vilket kan bli svårt att passa med såväl skola som jobb.

Arga röster

På simhallarnas Facebooksidor kom kritiken snabbt.

"Hur stor del kan träna dagtid mellan 11–14?"

"Det ser ju bra ut. Öppet en gång i veckan om man jobbar på vanliga arbetstider!"

"Upptaget"

"Vilken katastrof för alla sjuka människor som behöver träning och bastu för olika sorters värk"

Olika öppettider

Det är olika tider för varje hall, ofta även för olika dagar. En del öppettider på stadens hemsida verkar inte heller stämma överens med badets egna tider, visar det sig vid en enkel rundringning.

"Det nuvarande systemet funkar varken för personalen eller för oss som vill simma. Träning är jätteviktigt för ungas hälsa och här måste vi i Stockholm göra vårt yttersta för att det ska fungera. Vi har haft den här pandemin i snart två år och om vi ska lyckas ta hand om vår hälsa så måste det gå att planera vardagen", skriver Hassan Jama (V) i pressmeddelandet.

Nytt system på gång

Idrottsborgarråd Karin Ernlund (C) väljer att inte svara på kritiken utan hänvisar via sin presskontakt till idrottsförvaltningen.

Niklas Pettersson, avdelningschef för idrottsverksamhet inomhus på idrottsförvaltningen i Stockholms stad, säger att den bild allmänheten ger vid kontakt med Mitt i och på sociala medier stämmer. Det är svårt att komma fram på telefon och boka tid i stadens simhallar.

– V har förstått att telefonbokningen är jättesvår att få att fungera. Det blir telefonkö, man får sitta och vänta. Sedan när man kommer fram är platserna borta.

Det har gått två år med pandemi. Hade ni inte kunnat hitta en effektiv lösning under den tiden?

– Grundproblemet är att det är väldigt få platser vi kan erbjuda i simhallarna. Pandemin och restriktionerna har förändrats över tid. Förra våren var simhallarna stängda, sedan släpptes restriktionerna i somras. Vi som alla andra hoppades på inga nya restriktioner.

Nu arbetar förvaltningen på att ta fram ett nytt bokningssystem, som Niklas Pettersson hoppas ska vara igång om en vecka.

– I ett första steg använder vi det befintliga digitala bokningssystemet, att man kan boka platser på gym i en separat bokningskö, för att minska trycket på bokningskön till simhallar. I dag en gemensam kö. Förhoppning är att det lättar på trycket och gör det enklare att komma fram till badet.