En sammanställning från mätstationer innanför tullarna som kontrollerar luften visar att årsmedelvärdet av kvävedioxid har minskat från 40 till 20 mikrogram på de mest trafikerade gatorna i innerstan.

– Vi har kontrollerat luften på Hornsgatan i 20-30 år. Det är en enorm förbättring, säger Lars Burman, utredare på Stockholms stads miljöförvaltning, till SVT.

Anledningen: Bättre elbilar och mindre av dieselbilar. Däremot har stadens miljözoner för personbilar ingen större påverkan. Detta beror på att de är så få som följer de nya reglerna.

– Efterlevnaden är ganska dålig. Miljöbilzonerna har minskat utsläppen av kvävedioxid med ungefär två procent, vilket är väldigt lite, säger Lars Burman till SVT.

Hade regelverket följts hade minskningen varit omkring tio procent, menar miljöförvaltningen.

https://www.mitti.se/debatt/moderaterna-nya-bilpolitiken-ar-till-for-de-rika/repvjq!vwxQuynt4AYevrexa2qWkA/

https://www.mitti.se/nyheter/sveavagen-kan-bli-bilfri-pa-helgerna/repvkn!M4j4ad554JTcCO6d82W2g/