Arbetstunneln ligger vid Dalvägen. I januari utfördes den första sprängningen. Foto: Mikael Andersson

Nya bilder: Här sprängs för nya t-banan till Solna

Om sex år ska man kunna ta tuben till Arenastaden. Då måste berg sprängas, och inte bara för spårtunnlarna. Mitt i svängde förbi Dalvägen där en 310 meter lång arbetstunnel tar form.

  • Publicerad 16:00, 4 aug 2022

Tunneln behövs för att arbetet med station Arenastaden ska kunna ta fart på allvar. Stationens norra entré ska ligga på Dalvägen, där också den första sprängningen för arbetstunneln skedde i början på året.

På torsdagsförmiddagen visades tunneln för första gången för pressen. Ficklampor var överflödiga, hittills har "bara" 25 av cirka 310 planerade meter tunnel sprängts fram.

Hittills har cirka 25 meter av arbetstunneln sprängts fram. Mer ska det bli. Foto: Mikael Andersson

Hela arbetet med arbetstunneln beräknas vara utfört vid årsskiftet. Till våren ska den som beger sig in i den kunna uppleva ett utsprängt stationsutrymme som är 15 meter högt, 25 meter brett och 170 meter långt.

För att arbetstunneln ska nå dit behövs framöver omkring fyra "salvor" i veckan, enligt byggledaren Ask Lenzing. Men i redan bebyggda områden gäller det att gå varsamt fram.

– Man slutar aldrig att lära sig. Det är alltid en utmaning att passera något som är byggt för länge sedan, säger Lenzing.

Ask Lenzing, byggledare. Foto: Mikael Andersson

Faktum är att arbetstunneln hade kunnat stå klar tidigare.

– Vi har tappat sex månader. Annars hade vi redan varit nere i stationsområdet, förklarar avdelningschef Jörgen Niklasson.

Orsaken är en överklagningsprocess som förvisso föll ut till regionens fördel. På andra platser längs det som ska bli den nya tunnelbanelinjen har desto mer berg hunnit sprängas bort. Men, säger Niklasson, tidsplanen kommer till syvende och sist att hållas.

– Det viktiga för oss är sluttidpunkten. Den håller vi.

Jörgen Niklasson, avdelningschef på tunnelbanebygget i Solna och Barkarby. Foto: Mikael Andersson

Då börjar tågen att rulla

År 2028 ska tågen börja gå till de nya stationerna Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden. Den nya linjen har fått färgen gul och ska fortsätta söderut från Odenplan, hur långt är i nuläget inte spikat.

Två år dessförinnan, 2026, invigs Akallalinjens förlängning till Barkarbystaden och Barkarby, och 2030 börjar blå linjen till Nacka att trafikeras.

Till skillnad från andra arbetstunnlar kommer den vid Dalvägen att bevaras, som service- och utrymningstunnel.

Källa: Region Stockholm

Visa merVisa mindre