Det går framåt i tunnlarna mellan Kungens kurva och Häggvik som banar väg för den nya motorvägsförbindelsen för E4:an kallad Förbifart Stockholm.
Av den totalt 21 kilometer långa vägen går 18 i kilometer i tunnel. Vid slutet av 2022 har Trafikverket sprängt ut drygt 96 procent av den totala bergtunneln, vilket motsvarar cirka 5,7 av nästan 6 mil.
– I de utsprängda tunnlarna arbetar vi vidare med bland annat mark, VA-arbeten, kanalisation och betongarbeten. Totalt har vi klätt in cirka 21 650 meter av tunnlarna med innertak, säger Camilla Magnusson, programchef för E4 Förbifart Stockholm.
84 procent klart
Just nu sprängs tunneln framåt cirka 500 meter per månad.
Samtidigt pågår arbetet med de sex nya trafikplatserna ovan jord som ska ansluta Förbifarten med befintliga vägar. Just nu är cirka 84 procent av det totala arbetet med trafikplatserna genomfört.
När sprängningarna och byggandet av alla tunnlar och trafikplatser är klart inleds en ny fas i projektet av Trafikverket, den så kallade installationsfasen. Då ska all teknik som gör resan trygg och säker sättas på plats.
– När installationerna är klara tillkommer även ett gediget testarbete för att säkerställa att anläggningen uppfyller de omfattande säkerhetskraven för europavägar och vägtrafiktunnlar i Sverige.
Det är minst tre år kvar tills den sista delen av tunneln är redo för installation.
Många utmaningar väntar
Enligt programchefen Camilla Magnusson finns det många utmaningar i installationsarbetet.
– Det är en stor mängd teknik som ska installeras på en mycket lång sträcka och en förutsättning är självklart att tidsplaner hålls.
Trafikverket jobbar för att Förbifarten ska kunna öppna för trafik som planerat till år 2030.
– Det finns självklart faktorer som kan påverka arbetet och tidsplanen framöver men i dagsläget finns inget som förändrar den övergripande tidsplanen.
Asfalterad tunnel från ett område nära Skärholmen. Nästa steg är att installera säkerhetslösningar och system för elförsörjning, ventilation, övervakning och trafikstyrning.
Trafikverket
Den saftiga budgeten på 37,7 miljarder kronor kan man redan nu anta kommer påverkas av de stigande priserna.
– Vad gäller inflation och materialkostnader så påverkas ett projekt som löper över så lång tid som E4 Förbifart Stockholm gör. Även om merparten av våra entreprenader är upphandlade till fast pris så indexeras kostnaderna utifrån prisutvecklingen. Hur mycket det handlar om är ännu för tidigt att säga, säger Camilla Magnusson.
En av världens längsta motorvägstunnlar
E4 Förbifart Stockholm är det största kombinerade väg- och tunnelprojektet någonsin i Stockholms län och kommer att bli en av världens längsta motorvägstunnlar.
Restid: 15 minuter för hela sträckan.
Budget: 37,7 miljarder kronor (2017 års prisnivå).
Finansiering: cirka 80 procent via trängselskatt och 20 procent från staten. Ingen trängselskatt planeras i Förbifart Stockholm.
Byggtid: Cirka 15 år med trafikstart 2030.
Källa: Stockholms stad
Färdigställt och på gång i Skärholmen-Kungens kurva
84 procent av nya Trafikplats Kungens kurva är nu färdig.
Den södra delen av tunnlarna har under 2022 fått 9 000 meter asfalterad väg och bland annat nya utrymningsvägar, skyltar och fläktar. 8 500 meter avloppsledningar för släckvatten och dränering har lagts.
Mottagningsstationen och vatten- och avloppsstationen vid Skärholmsvägen byggdes klar.
Trafikplatsen Lindvreten södra i Vårby backe byggs om (klar 2025). Under året har bland annat tre av fyra stödmurar för av- och påfartsramper för den nya cirkulationsplatsen gjutits och de nybyggda vägarna asfalterats.
Nya av- och påfarter söder om Bredängs trafikplats (klart 2024). Vägen breddas för att göra plats för det nya.
Ramptunnlar för bussar byggs till och från Skärholmsplan (klart 2023). Under blev den ena klar.
Färdigt och på gång vid Trafikplats Lovö/Ekerövägen
Byggstart: 2018. 63% färdigt.
– Lindö tunnel (klar 2023)
– Trafikplatserna på Lovö (färdigbyggda 2023)
– Ny tappströmsbro (klar 2023)
– Breddning genom världsarvet (klar 2024)
– Nockebybron breddad (klar efter Förbifarten öppnat)
Under året har arbetet med att bredda Ekerövägen med ett körfält mellan Nockeby och Tappström pågått. Syftet är att underlätta för kollektivtrafiken i rusningstrafik.
En del av Ekerövägens nya kollektivkörfält genom Drottningholms världsarv kan inte öppnas för trafik 2023 som planerat. Istället bedöms det bli färdigt 2024. För att störa framkomligheten så lite som möjligt flyttar Trafikverket också fram breddningen av Nockebybron till dess att E4 Förbifart Stockholm öppnar.
Det nya tunnelröret vid Lindö tunnel snart färdigställt. Den nya tunneln är 148 meter lång, 11 meter bred och ska rymma två körfält i riktning mot Ekerö.
I början av november lanserades den nya Tappströmsbron mellan Ekerö och Lindö. Nu färdigställs den med beläggning, räcken och installationer och är redo att öppna för trafik under 2023.
Tunnlarna under norra delen
I bergtunnlarna under Grimsta och fram till Hjulsta är den största delen utsprängt vid slutet av året.
Under 2022 har fokus legat på grundvatten och den ansökan om utökad miljödom som avslogs av Mark och Miljödomstolen.
Arbetet pågår med att täta tunnlarna och begränsa det inläckande vattnet. För tunneldrivningen återstår det nu endast en kort sträcka mot entreprenadens gräns under Lambarfjärden.
I tunnlarna under Vinsta och Lunda samt mellan Hjulsta och Akalla jobbar man med mark, betong och inklädnadsarbeten. Dessa arbeten blir klara under 2023.
När byggnadsarbetet är klart börjar arbetet med att installera den tekniska utrustningen som behövs för att göra tunnlarna säkra för trafik.
Färdigt och på gång: Trafikplats Vinsta
Byggstart 2018. 76% färdigt.
√ Bergtunnel och tråg bredvid Skattegårdsvägen utsprängda (2020)
√ Anslutningen mellan bergtunnel och betongtunnel färdiggjuten (2020)
– Gång- och cykelbroarna och cykeltunneln över och under Bergslagsvägen (färdigbyggda 2023)
– Den nya delen av Bergslagsvägen och de två trafikplatserna (färdiga 2023)
Under Vinsta byggs en del av Förbifartens tunnlar. Ovan jord kommer på- och avfartstunnlarna ut vid Johannelund och vid Skattegårdsvägen. Där pågår arbetet med cirkulationsplatserna på Bergslagsvägen.
Den nya gång- och cykelpassagen under Bergslagsvägen är färdiggjuten. Arbeten pågår i gång- och cykelpassagen med plattläggning och cykelställ med tak. Trappor kommer snart att monteras och det publika rummet börjar ta form.
Båda gång- och cykelbroarna över Skattegårdsvägen och Bergslagsvägen är färdiggjutna och formen rivs för att ge plats för markarbeten under bron. Den sista delen av vägarna är planerad att öppna kring mitten på 2023.
Färdigt och på gång: Trafikplats Hjulsta
Byggstart: 2016. 98% färdigt.
√ Bergtunnlar och tråg utsprängda (2019)
√ Samtliga fyra brospann för Vålbergabron färdiggjutna (2020)
√ Betongtunnlarna och anslutningen till bergtunneln norrut och söderut färdiga (2021)
– Entreprenaderna i Hjulsta slutbesiktigade (2022)
Trafikplatsen i Hjulsta kommer att bli en av Sveriges viktigaste knutpunkter där E4 och E18 möts. Under året har en 630 meter lång vägbro har byggts över järnvägen, Bällstaån och E18 med ramper ner till dagens trafikplats Hjulsta.
För att ansluta bergtunnlarna till broarna har man under året byggt betongtunnlar. Marken ovanpå betongtunnlarna har återställts med jord och grus, nästa åtgärd är att så och plantera.
På norra sidan av E18 utförs vägarbeten och montering av räcken, bullerskärmar och belysningsstolpar. Stora delar av vägytorna är redan asfalterade.
Vid Hästa Gård mellan trafikplats Hjulsta och trafikplats Akalla har man byggt cirka 550 meter betongtunnlar och tråg. Trafikverket har nu börjat återlämna omgivande markytor till Stockholm stad och Järfälla kommun.
Färdigt och på gång: trafikplats Akalla
Byggstart: 2016. 97% färdigt.
√ Bergtråget färdigutsprängt (2018)
√ Trafikplatsen färdiggjuten (2019)
√ Betongtunneln och anslutningen till bergtunneln färdig (2020)
√ Slutbesiktning av byggentreprenad (2022)
Den byggande entreprenaden i Akalla är avslutad och landskapsparken Hansta Hage är färdig och överlämnad till Stockholm Stad.
Färdigt och på gång: Trafikplats Häggvik
Byggstart: 2016. 92% färdigt.
√ Färdigställda betongtunnlar öster om E4 Uppsalavägen (2020)
√ Färdigställd bro för Norra kolonnvägen över Förbifarten (2021)
√ Nya Knistaporten klar (2021)
√ Färdigställd bro från Norrortsleden till E4 söderut (2022)
– Slutbesiktning byggentreprenaden (klar 2023)
Under hösten har man asfalterat både nya och befintliga delar och justerat räcken och belysning. Just nu pågår arbete i slänterna med bland annat plantering av träd och växter.