RÖRELSE. Veronica Layones, 8, och Naomie Kigeme, 12, gillar att spela basket på rasterna i Väsby skola. Foto: Claudio Britos

Nu ska elever röra sig mer under skoltid

Nu pågår ett skolprojekt i Väsby som ska få fart på barnen – och få hjärnan att växa. "Barn leker inte naturligt på det sätt som de gjorde för tio år sedan", säger idrottslärare Eric Dahlström.

  • Publicerad 18:34, 24 sep 2021

Barn leker inte naturligt på det sätt som de gjorde för tio år sedan.

Den stillasittande generationen. Så brukar de som är födda på 00-talet och senare kallas. De som hänger mycket vid dator, surfplatta och mobil.

Men nu vill Upplands Väsby kommun ge barnen lite mer spring i benen med ett projekt där flera förskolor och grundskolor deltar. En av dem är Väsby skola.

– Eleverna får lära sig vilka effekter vi får i kroppen av vardagsrörelser – och att hippocampus, hjärnans minnescentrum, växer av fysisk aktivitet, säger idrottsläraren Eric Dahlström.

Skolan har fått pengar för att köpa in olika sorters bollar, en klätterställning med rep och låga spännband mellan träd för att träna balans. Pedagogerna utbildas dessutom i fler rastaktiviteter och pauser på lektionerna.

”Jobbigt att sitta still länge”

Naomie Kigeme och David Boamah, 12, går i sexan på Väsby skola och spelar gärna basket på rasterna.

– Jag skulle gärna se fler aktiviteter. Det är svårt att koncentrera sig på en megalång lektion om man inte rör sig på rasten, säger Naomie.

Simon Foday går i nian och gillar att röra på sig.

– Jag spelar fotboll på fritiden och gärna pingis på rasterna. Jag tycker att det är jobbigt att sitta still för länge. Men många på högstadiet sitter med telefoner på rasterna och går inte ens ut.

VÄSBY SKOLA. Simon Foday, David Boamah, Veronica Layones och Naomie Kigeme går på Väsby skola. De ser fram emot ännu mer rörelse på rasterna. Foto: Claudio Britos

8-åriga Veronica Layones gillar att spela King på rasterna.

– Jag vill bli ännu bättre på det och gärna leka fler lekar.

Projektet är ännu i sin linda, men kommer att utökas efter årsskiftet i samarbete med Djurgårdens Skol IF i form av en heltidsanställd rastaktivitetsplanerare.

– Men vi har redan fått bra respons från barnen. De tycker det är lugnare i klassrummen och mindre bråk på skolan, säger Eric Dahlström.

Men behövs det verkligen ett projekt för att få barn att röra på sig? Gör de inte det ändå?

– Barn leker inte naturligt på det sätt som de gjorde för tio år sedan. Nu väljer de telefonen, eller är till och med rädda för att röra på sig för att de är så ovana, säger Eric Dahlström och fortsätter:

– Hur många barn är ute och leker på fritiden hemma? Inte många. När de som är runt 40 och uppåt var barn, då var de ute i skogen, cyklade, lekte burken och spelade fotboll. Vi hade inte dataspel och telefonchattar. I dag får många barn inte ens gå ut på egen hand.

Rörelseprojektet i Väsbys skolor

I satsningen deltar både kommunala och privata förskolor och skolor, totalt 28 förskolor och 12 grundskolor i Väsby.

Syftet är att öka barn och ungas möjlighet till rörelse och på lång sikt bidra till att minska den psykiska ohälsan samt att skapa förutsättningar för att öka kunskapen hos barn och unga kring rörelseaktiviteter.

Förskolorna och grundskolorna som deltar har fått möjlighet att utbilda sina pedagoger för att öka kunskapen om vikten av rörelse för barn och unga.

Kommunens satsning för att utbilda pedagoger genomförs med stöd från Stockholmsidrottens satsning Rörelsesatsning i skolan. Pedagogerna har även haft möjlighet att delta på en idrotts- och hälsokonferens.

Källa: Upplands Väsby kommun

Visa merVisa mindre

RASTAKTIVITETER. Naomie Kigeme, David Boamah, Simon Foday och Veronica Layones på Väsby skola pratar rörelseprojekt med idrottslärare Eric Dahlström. Eleverna ser fram emot ännu mer rörelse på rasterna. Foto: Claudio Britos

- Jag tycker att det är jobbigt att sitta still för länge, säger Simon Foday, som går i nian. Foto: Claudio Britos