Matbudens mopeder står tätt på trottoarerna längs Odengatan och Karlbergsvägen.

Klagomål om att det ser stökigt ut, att de tar upp trottoaren och försvårar renhållningen har kommit in till trafikkontoret.

– Det ser illa ut. Jag tycker att företagen borde ta upp frågan, säger Lone Sant’Orp Strömvall som bor på Dalagatan.

Mopederna står dock helt lagligt på allmän mark. De är klass 2 och för dem gäller samma regler som för cyklar.

Förra veckan fick dock trafikkontoret i uppdrag att se över det hela, efter att en skrivelse från Centerpartiet tagits upp i nämnden.

Gustav Platzack, 18, går på Viktor Rydbergs gymnasium: "Det ser ju inte särskilt snyggt ut, men det är ju inte så att man stör ihjäl sig på det.

Gustav Platzack, 18, går på Viktor Rydbergs gymnasium: "Det ser ju inte särskilt snyggt ut, men det är ju inte så att man stör ihjäl sig på det.

Emil Salmaso

Mat eller inte

– Oavsett om en moped levererar mat eller inte har den ju rätt att parkera på gång- och cykelbana. Kan man reglera gång- och cykelbanor så att inte företags mopeder får köra på dem? Vi får se, säger Anders Aronsson, samordnare vid enheten för juridik och parkering på trafikkontoret.

Han understryker att det är för tidigt att svara på vad som ska göras eller om dagens regler skulle kunna tolkas på ett annat sätt. När till exempel en taxi parkerar gäller samma parkeringsregler som för andra bilar.

Lone Sant-Orp Strömvall, 60: "Det ser stökigt ut med alla mopeder."

Lone Sant-Orp Strömvall, 60: "Det ser stökigt ut med alla mopeder."

Emil Salmaso

Till Riksdagen

Ingrid Berglund, 81, som bor på Karlbergsvägen störs däremot inte av matbuden.

– Det är väl bra att de står här för alla som använder tjänsterna. När man blir äldre förstår man fördelarna med saker.

Enligt trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) är staden begränsad av den nuvarande lagstiftningen.

– Vi vet att många är irriterade på mopederna. Det är både buller och sämre luftkvalitet, det är olyckligt att den här typen av fordonen har ökat. Vi hoppas att leveransföretagen vill ställa om, det här är ju ingen bra image för dem.

När utredningen är klar är för tidigt för att säga men han ser fram emot trafikkontorets svar.

– Ingen är ju gladare än jag om det visar sig att vi har större möjligheter än vad vi idag uppfattar det som.

Wiktoria Fiedoronek, 19, Skogås, och Gustav Platzack, 18, Södermalm, går på Viktor Rydbergs gymnasium. Ingen av dem tycker att mopederna vid Odenplan är något större problem.

– I skolan gjorde vi en trygghetsvandring och då tänkte vi att mopederna var något folk skulle kunna störa sig på. Det ser ju inte särskilt snyggt ut och kanske lite otryggt men det är ju inte så att man stör ihjäl sig på det. Jag använder knappt tjänsterna själv men känner många som gör det ofta. Skulle man göra något åt det är det kanske att reglera var de får stå, säger Wiktoria Fiedoronek.

– De kör ju lite huller om buller, särskilt i korsningen mot Norrtullsgatan på andra sidan Odenplan. Man kanske blir lite sur men sen går man vidare och glömmer det. På Södermalm är mopederna inget jag tänkt på. Det är lite samma som elsparkcyklarna, det gick ju uppenbarligen att göra något åt det. I värsta fall kanske färre väljer att cykla om alla parkeringar är upptagna, säger Gustav Platzack.

Wiktoria Fiedoronek, 19, Skogås, och Gustav Platzack, 18, Södermalm, går på Viktor Rydbergs gymnasium. Ingen av dem tycker att mopederna vid Odenplan är något större problem. – I skolan gjorde vi en trygghetsvandring och då tänkte vi att mopederna var något folk skulle kunna störa sig på. Det ser ju inte särskilt snyggt ut och kanske lite otryggt men det är ju inte så att man stör ihjäl sig på det. Jag använder knappt tjänsterna själv men känner många som gör det ofta. Skulle man göra något åt det är det kanske att reglera var de får stå, säger Wiktoria Fiedoronek. – De kör ju lite huller om buller, särskilt i korsningen mot Norrtullsgatan på andra sidan Odenplan. Man kanske blir lite sur men sen går man vidare och glömmer det. På Södermalm är mopederna inget jag tänkt på. Det är lite samma som elsparkcyklarna, det gick ju uppenbarligen att göra något åt det. I värsta fall kanske färre väljer att cykla om alla parkeringar är upptagna, säger Gustav Platzack.

Emil Salmaso

Få klarhet

På Wolt ser man positivt på att staden tillsatt en utredning, uppger företagets presstalesperson Erik Lindham. Han hänvisar till en satsning på upp till 300 elmopeder med utbytbara batterier som drogs igång i Stockholm och Göteborg förra året.

– Det är positivt att en utredning blivit tillsatt så att vi kan få klarhet i dessa frågor och hur vi och våra kurirpartners ska förhålla sig. Vi är i dessutom full fart med att ställa om till elektrifierade alternativ.

Centern vill få bort matbudens mopeder från Odenplan

Leden av mopeder parkerade kring Odenplan har fått kritik – trots att de står fullt lagligt. Nu ska frågan tas upp i trafiknämnden.

Markus Berensson (C), gruppledare i trafiknämnden, går längs med övertäckta mopeder på Odengatan mellan Max och Upplandsgatan. Trottoarerna har sopats rena i vårsolen men grus och löv ligger kvar mellan både cyklar och mopeder.

Han böjer sig ner över en nästan självlysande röd lapp på en av mopederna. Den har stått på samma plats i minst tre dygn och måste flyttas, står det.

– Fast ägaren har flera veckor på sig att göra det. Jag har aldrig sett så stora ansamlingar av mopeder. Det är inte meningen att stadsmiljön ska användas eller tas över av vissa företag.

Klassas som cyklar

Mopederna tillhör buden som kör mat åt företagen Foodora, Uber Eats och Wolt. De klassas som cyklar, får parkera på trottoarer och köra på cykelbanor.

– Jag högaktar dem som kör maten åt lata stockholmare. Men halva trottoaren tas ju upp, man kan inte knalla obehindrat på trottoarerna, sopa eller röja snö, säger Belinda Embjörs Lundberg som rör sig mycket i området.

På trafikkontoret känner man till frågan sedan tidigare då grannar har hört av sig, men mopederna är av klass 2 och får parkeras på gångbanorna. Tjänstemännens tidigare svar har varit att de inte är felparkerade och används så pass ofta att de inte står i vägen för renhållning.

Men Markus Berensson (C) tycker att staden borde se över reglerna och möjligheten att flytta på mopederna. Att bygga cykelställ för att ge dem mindre plats vore ett annat alternativ, menar han.

–  Bolagen borde hyra några parkeringar till mopederna, säger han.

Wolt: Betalar skatt

Av de tre företag Mitt i sökt har ett återkommit. Odenplan är restaurangtätt och en knutpunkt för många förare, enligt Wolts presstalesperson Erik Lindham. De har heller inte fått in några klagomål på att mopederna skulle vara i vägen, menar han.

– Och vi går igenom trafikregler med alla medarbetare. Dock är varje kurirpartner hos Wolt ansvarig för sina egna fordon och hur de parkeras. 

Finns det några särskilda platser för era bud att parkera sina fordon på?

– Nej, i staden finns anvisade parkeringar för cyklar och mopeder, men inte just för matbud. 

– Vi, liksom annan yrkestrafik, betalar skatt som bland annat går till att bekosta allmänna vägar. Det ska också sägas att många av de mopeder som våra kurirer kör är klass 2 och följer därmed samma trafikregler som cyklar.

Klockan är på väg att slå lunch vid Odenplan. Ariful Islam och Johiurl Islam gör sig redo för att köra ut dagens första beställningar. Ariful parkerar alltid mopeden på Odengatan. Det är gratis och lätt att ta sig till, säger han.

– När jag började hade jag en cykel, då betalade jag för parkering i cykelgaraget. Härifrån kör vi över hela stan, det är flexibelt och vi hjälper varandra att flytta mopederna när någon lappas.

Johirul parkerar även på andra platser, det finns liknande små nav på Rådmansgatan, närmare T-centralen och bakom Åhléns, menar han.

– Det vore bra med särskilda parkeringsplatser. Min nya moped stals vid T-centralen. Jag betalar fortfarande av den.

Centerpartiets skrivelse ska tas upp i nämnden under torsdagskvällen.

Matbud, Foodora, Uber eats, Wolt, parkerar sina mopeder vid Odenplan.

Matbud, Foodora, Uber eats, Wolt, parkerar sina mopeder vid Odenplan.

Emil Salmaso

Mopparna vid Odenplan väcker vrede

C: "Soptipp" ✔ Betalar skatt ✔ Lata stockholmare