Bostadsbolaget Stadsvillan, som driver projektet, har förvärvat flera fastigheter i Roslags Näsby. Tanken var att trähuset skulle bli ännu ett bostadshus. Men sedan förändrades marknaden.

– Det började som ett bostadsprojekt, men vi fick tänka om. Sedan ville vi att det skulle bli co-living, men det fanns flera problem med att få till det, säger Gustav Forss, vd på Stadsvillan.

Går i strumpfötter

De kom då på tanken att skapa ett hotell – helt inriktat på dataspelsindustrin.

Vi visas runt inne i byggnaden och det är en del arbete kvar att göra. Väggar och tak är på plats, heltäckningsmattor läggs in, och ledningar dras.

Lite kvar. När Mitt i besöker techhuset är det fortsatt lite kvar att färdigställa i huset.

Lite kvar. När Mitt i besöker techhuset är det fortsatt lite kvar att färdigställa i huset.

Mikael Andersson

Vid entrén stannar Gustav Forss.

– Vi tänker att det ska vara skofritt här för att skapa en ”hemmakänsla”, det ska kännas som att man bor här fast det är ett hotell, säger han.

Ensamma efter jobbet

Han förklarar att idén föddes då han blev medveten om att många som får jobb på stockholmsbaserade spelbolag från andra länder, eller städer i Sverige, saknar ett socialt nätverk efter arbetstid.

– När vi pratade med företagen som anställer så berättar de att det är många av deras anställda som trivs med jobbet, men inte med livet.

Företagen står för ofta boendekostnaderna. Men på grund av bostadssituationen i Stockholm placeras de ofta i en lägenheter utanför stan där de inte känner någon, enligt Stadsvillan.

Bostad. I det nybyggda tech co-livinghus/hotell i Roslags näsby ska personer som är inflyttade och jobbar i techbranschen kunna bo.  FRv: Erik Wikström, på Dark Edition och Gustav Forss, vd på Stadsvillan.

Bostad. I det nybyggda tech co-livinghus/hotell i Roslags näsby ska personer som är inflyttade och jobbar i techbranschen kunna bo. FRv: Erik Wikström, på Dark Edition och Gustav Forss, vd på Stadsvillan.

Mikael Andersson

– Trots att det är en väldigt stor industri gör boendesituationen att det är svårt att få människor att lockas till Stockholm, säger han och Erik Wikström från Dark Edition, en pionjär inom svensk tech, som varit med och utvecklat projektet, fyller i:

– Det kommer runt 2 000 personer till Stockholm för att arbeta inom spelindustrin varje år, så behovet för bostad finns verkligen, säger han.

Gaming i källaren

Huset är uppbyggt i två plan för sociala aktiviteter, fyra boendeplan med sammanlagt 38 rum och en takterrass. Med gemensamt kök, hängytor, och ett bottenplan fyllt med gamingdatorer, streamingrum och pingisbord – helt anpassat efter spelindustrin, menar de.

– Här ska man även kunna ”hosta” mindre event, om man till exempel vill visa upp ett nytt spel, säger han.

En växande trend

Tanken är att man ska bygga upp en gemenskap med andra inom samma industri.

– Det är viktigt att man har ett umgänge. Men även att man får upp ögonen för Täby och kanske väljer att stanna i kommunen om man flyttar till Stockholm, säger han.

6 december är det slutsamråd och sedan hoppas de kunna öppna för gästerna i början av nästan år.

Stadsvillan tror att konceptet med hotell som är nischade för en viss grupp, så som spelindustrin, skapar mervärde och kan komma att växa i framtiden.

– Det måste inte vara nischat till spelindustrin, det kan vara musikindustrin eller det bolagen är ute efter, säger han.