Det var under ceremoniella former som den sista salvan gick av nere i arbetstunneln under Barkarby. Den som fick äran att trycka på knappen var trafikregionrådet i egen hög person.

Hur kändes det att spränga de sista metrarna?

– Det kändes fantastiskt att nu passera ännu en milstolpe i utbyggnaden av tunnelbanan. Det är första gången på flera decennier som Stockholms tunnelbana växer, och det är klart att det var roligt att få vara med om en sådan här händelse, säger Anton Fendert (MP).

Vad innebär att tunnlarna är färdigsprängda?

– Det innebär att vi nu kan gå vidare till nästa steg i få att tunnelbana till Barkarby, med målsättningen om att trafiken ska rulla 2026.

Flera år av sprängningar

Stockholmsförhandlingen som resulterade i en ny tunnelbana till Barkarby klubbades 2013. Därefter drog flera år av undersökningar, tillståndsansökningar och samråd igång. Det var först 2018 som de första salvorna började ljuda och nu fem år senare är det klart.

– Det känns fantastiskt! Nu är det klart, det är verkligen en milstolpe, men det är mycket känslor, jag blir också lite melankolisk. Vi har jobbat så länge och så hårt och så är den här fasen över, säger Anna Nylén, projektchef för tunnelbanans utbyggnad mellan Akalla och Barkarby. 

Dyrare nota

Men prislappen för hela projektet har också dragit iväg – på totalen upp emot 9 miljarder kronor. För Järfälla kommuns del innebär det halv miljard kronor mer än det var tänkt.

Den senaste tidens oroligheter i omvärlden har också orsakat att byggkostnaderna har skenat. I höstas meddelande SCB att byggkostnaderna skenat med 14,6 procent under det föregångna året, den värsta prisuppgången på 40 år.

Hur ska ni se till att hålla budgeten när ni går in i nästa fas?

– Förvaltningen bedömer just nu att vi kommer att hålla vår avtalade budget, och vi kommer att fortsätta arbeta för att det ska förbli så.