Egentligen heter hon Marcel, men i Hallonbergen kallas hon "Pia". Så blir det efter lång och trogen tjänst i en närlivs med samma namn.

Samtidigt har Förvaltaren smitt planer på en stor renovering av fastigheten. Nu har det kommunala bostadsbolaget fattat ett för Marcel omskakande beslut om hennes lokal vid Rissneleden.

– Det kom som en chock. Jag har varit här i 17 år och helt plötsligt får jag ett samtal där de säger att jag måste säga upp hyreskontraktet.

Vill vara kvar

Efter att ha rådfrågat en jurist skrev hon under uppsägningen. Fast helst vill hon vara kvar. Genom att diskutera med Förvaltaren hoppas hon kunna rädda Pia jourlivs.

När Mitt i besöker affären har hon fått uppsägningstiden förlängd med tre månader, till april. En klen tröst.

– Man tappar lusten till att arbeta när man inte vet om man ska få stanna kvar.

https://www.mitti.se/nyheter/vind-byggs-om-blir-lagenheter-for-unga/repver!wza8ijLtAbpNBtLAXqccKQ/

Förvaltaren väljer att kommentera saken skriftligt via sin kommunikatör Elin Poska. Enligt henne kommer renoveringen att pågå i flera år och är så omfattande att det inte går att bedriva kommersiell verksamhet under tiden.

"Vi har därför sedan en tid sagt upp samtliga lokalhyresgäster i fastigheten för avflytt", står det i mejlet.

Sådant är inte ovanligt inför så här stora projekt, fortsätter Poska. Hon skriver att Förvaltaren har förståelse för att kunderna uppskattar närheten till en servicebutik, och hänvisar tills vidare till utbudet i Hallonbergen centrum.

Där brukar hallonbergaren Ehsan Abdullatif handla. Han är inte särskilt kritisk till stängningsplanerna.

– Helt ärligt tror jag inte att det kommer att påverka mig så mycket, centrumet ligger ju inte så långt bort.

Marcel menar å sin sida att Pia jourlivs är en trygghet för äldre som inte orkar gå så långt, liksom för föräldrar som inte vill att deras barn går ner till centrumet själva.

Hon plockar fram en protestlista. Över 400 namnunderskrifter, en per hushåll, från hallonbergare som vill rädda butiken, berättar hon.

– Jag är glad för att de bryr sig och visar vilja att behålla sin närbutik. Men jag är också orolig, jag mår inte bra och tänker på det hela tiden. Det här är mitt levebröd.

"Viktig för oss"

Hallonbergaren Biniam Grovanni brukar handla i butiken tre gånger i veckan.

– Den är viktig för oss, det är lite långt till Willys.

Han får medhåll av Miriam Heinonen som jobbar i Hallonbergen.

– Det är bra att det finns fler butiker i området, att allt inte är samlat i centrum. Då blir det roligare att flytta till Hallonbergen också.

Enligt Elin Poska tyder engagemanget på ett intresse för en framtida butik. Samtidigt, skriver hon, är det svårt att redan nu, flera år innan renoveringen är klar, säga precis hur allt ska bli. Dessutom behöver Förvaltaren ur "ett större perspektiv" se över vad folk vill ha i området.

"Vi har redan nu inlett boendedialoger med våra hyresgäster för att på sikt nå dit."

https://www.mitti.se/nyheter/hyresgaster-ryter-ifran-mot-renoveringsbuller/repved!AMHWEztZI8mvaVozjDiN1w/