På onsdagsförmiddagen presenterade den blågröna majoriteten i Region Stockholm sitt förslag till budget för 2021, som omfattar totalt 113 miljarder kronor.

– Vi har haft en tuff vår och har tvingats ställa om allt för hantera covid-19. Det är en sjudomspandemi som övergått i en djup ekonomisk kris, och det påverkar även region Stockholm. Till skillnad från andra lågkonjunkturer drabbar den här vår region hårdare och ger sammantaget stor osäkerhet framåt, säger Irene Svenonius (M), finansregionråd.

Sjukvården och kollektivtrafiken får mer pengar nästa år jämfört med i år, medan alla andra verksamheter får samma peng och måste därmed spara.

Ska klara vårdskulden

Sjukvården får 1,8 miljarder mer.

– Satsningen på vårdcentralerna står fast och vi räknar även med att klara att beta av vårdskulden, säger Irene Svenonius.

Kollektivtrafiken får ett tillskott på 323 miljoner kronor. Samtidigt beräknas ett gigantiskt bortfall av biljettintäkter, och det är oklart hur mycket som kommer att täckas av de extra statsbidragen som utlovats.

– Vi har reserverat pengar centralt om de statliga pengarna inte räcker. Det ska inte drabba resenärerna. Men enligt Folkhälsomyndigheten kan vi räkna med restriktioner ett år till, och då måste vi ha in mer pengar, säger regionrådet Tomas Eriksson (MP).

Dyrare SL-kort

SL:s 30-dagarsbiljett blir dyrare nästa år. Höjningen denna gång blir 20 kronor, och ett månadskort kostar därmed 950 kronor.

För pensionärer och ungdom höjs biljetten från 620 kronor till 640 kronor.

Enkelbiljett med reskassa höjs med en krona till 38 kronor, medan pensionärer och ungdomar fortsatt får betala 25 kronor.

Färre investeringar

Investeringarna kommer att minska med 25 procent på tio år . Det innebär till exempel att nybyggnationen vid Dalens sjukhus inte blir av, och att det nya europeiska signalsystemet ERTMS inte införs i pendeltrafiken.

Men utbyggnaden av tunnelbanan och tvärbanan påverkas inte.

Administrationen ska skäras ned med 10 procent. Samtidigt läggs åtta politiska beredningar ner och 126 politiska uppdrag försvinner.

– Det blir tufft. Men det här är en budget som värnar patienternas möjlighet till god sjukvård och kollektivtrafikens resenärer, säger Irene Svenonius.