Ateljén hemma hos keramikern och formgivaren Lisa Larson är full av påbörjade, oglaserade figurer, sida vid sida med klassiska Lisa Larson-karaktärer, och helt nya alster. Här pågår skapandet för fullt, som det alltid har gjort.

– Jag har inte tid att sluta arbeta. Det föds ständigt nya idéer som jag vill pröva, säger Lisa Larson.

Ny serie djur

Men vad som inspirerar henne är svårt att säga i en mening, enligt Lisa.

– Det är allt mellan himmel och jord. Mötet med människor, en bild i tidningen eller tv, och så leran, som både inspirerar och ibland är totalt omöjlig att arbeta med.    

Just nu håller Lisa på med en helt ny serie djur som är ”så ny att den inte har fått något namn ännu” förklarar hon. Först ut i serien är de tre mössen.

– Jag tycker att dom är jättegulliga! Det är något med blicken, de liksom tittar på en.

Hennes arbetsateljé ligger i bottenplanet på villan i Nacka där hon har bott i 45 år. Men just nu är mycket av Lisas keramik utlånad till en stor utställningsturné i Japan, som ska pågå i minst två år.

– De tycker mycket om mina saker där borta, jag vet inte varför. Men jag känner mig stolt och glad över det, säger Lisa.

Samtidigt pågår en utställning med hennes figurer på Gustavsbergs porslinsmuseum.

– Det är förstås extra kul att få visa sina saker på hemmaplan.   

Sträng blev sparbössa

Att arbeta med keramik för produktion kräver stor anpassningsförmåga, förklarar Lisa.

– Ett exempel är skulpturen ”Samhällsdebatten” som var tänkt som bröllopspresent där brudgummen bär bruden över tröskeln. Under arbetet med lermodellen säckade brudgummen ihop så jag vände på rollerna. Bruden stod sedan stadigt och lyfte brudgummen. Den produkten är jag lite stolt över, säger Lisa.

Ofta finns humor med i hennes verk, och ibland ett inlägg i samhällsdebatten. Ett annat klassiskt verk är ”Sträng” (1973) som visar dåtiden finansminister Gunnar Sträng som sparbössa.

– Det var försäljningschefen på fabriken som frågade hos konstnärer, som satt samlade, om vi hade några nya roliga idéer på gång. Där satt vi helt tysta, man ville ju inte avslöja en bra idé inför de andra konstnärerna. Då bara slängde jag ur mig idén och alla skrattade.

”ABC-flickor” (1958) var hennes första genombrott, förklarar hon.

– Jag hade tänkt göra dem som bokstöd, men det funkade inte, de var för lätta, skrattar Lisa. Det kom väldigt mycket reaktioner på dem, som ”hur kan man göra en sådan nidbild av kvinnor” och likande. Samtidigt som de blev väldigt omtyckta.

Jobbade med Stig Lindberg

Lisa Larson jobbade på Gustavsbergs porslinsfabrik i 26 år, ihop med kända formgivaren Stig Lindberg.

– Hans första åtgärd som konstnärlig ledare var att samla ett team unga keramiker till Studion med uppgift att förnya konstavdelningens produktion. Han blev en mycket bra mentor och inspiratör för oss fyra unga keramiker som kom från konstfack-skolorna.

– Jag började med lägsta tänkbara kvinnolön och ingen royalty.

Nu har det gått 66 år sedan hon började och fortfarande skapar hon nytt, till olika utställningar utomlands. Mycket tillverkas fortfarande i Keramikstudion i Gustavsberg.