Fortsätter. Rederiet Antrophoia fortsätter köra linfärjan i egen regi. Foto: Stefan Källstigen

Linfärjan till Kastellet fortsätter i privat regi

Nu står det klart. Linfärjan till Vaxholms kastell fortsätter att köras även i sommar. Med justerade biljettpriser och något färre färjeturer hoppas rederiet kunna ro i land verksamheten på egen hand.

  • Publicerad 09:15, 5 maj 2022

Det är lite vinna eller försvinna för vår del

Hoppfull. Robert Bergstedt, VD för Antrophia hoppas att verksamheten funkar bra även i privat regi. Foto: Göran Karpati

I somras beslutade kommunfullmäktige att kommunen inte längre ska vara huvudman för linfärjan, detta på grund av ekonomiska skäl.
– Den skulle vara självfinansierad men det är den ju inte, sade kommunstyrelsens ordförande Malin Forsbrand (C) till Mitt i höstas.

Nu har rederiet bestämt att fortsätta trafikera sträckan i egen regi.

– Vi kommer köra på samma sätt som vi gjort fast i egen regi och försöka leva på biljettintäkter. Vi gör det här som ett test i år så får vi se hur det går, säger Robert Bergstedt VD på rederiet Antrophoia.

Samma pris för alla

Bergstedt tycker att det är tråkigt att kommunen valt att inte förlänga kontraktet eftersom linjetrafiken till kastellet är viktig för Vaxholm . Han anser att de låga biljettpriserna var ett av skälen till att kommunen inte gick runt på verksamheten. Nu ska biljettpriserna justeras från 45 koronor tur och retur till 50 kronor enkelresa samt 90 kronor tur och retur.

Enligt honom har gästerna på kastellets Bed and Breakfast haft möjlighet att åka färjan flera gånger om till en engångssumma om nio kronor. Det är det slut med nu.

– Nu får alla betala samma pris och vi har inga rabatter. Vi har satt så låga priser som vi kan och hoppas kunna behålla det antal passagerare vi har haft den senaste tiden.

Förutom prisändringen kommer färjan trafikeras tre gånger timmen i stället för fyra men utöver det kommer turerna att fungera precis som tidigare, berättar han.

– Det här gör vi på prov nu, det är lite vinna eller försvinna för vår del.

"Färja året runt"

Om den här säsongen går bra är tanken att göra nya investeringar - exempelvis i en ny båt för att göra turerna smidigare på sikt även kunna förlänga säsongen.

– Målet är ju att det ska gå färja året runt, inte bara på sommaren så att företagarna kan fortsätta leva vidare och att lokalborna kan ta sig dit ut och ha trevligt, säger Robert Bergstedt.

Premiärturen för säsongen kastar loss från kajen 13 maj.


 

– Nu får alla betala samma pris och vi har inga rabatter. Vi har satt så låga priser som vi kan och hoppas kunna behålla det antal passagerare vi har haft den senaste tiden.

Förutom prisändringen kommer färjan trafikeras tre gånger timmen i stället för fyra men utöver det kommer turerna att fungera precis som tidigare, berättar han.

– Det här gör vi på prov nu, det är lite vinna eller försvinna för vår del.

"Färja året runt"

Om den här säsongen går bra är tanken att göra nya investeringar - exempelvis i en ny båt för att göra turerna smidigare på sikt även kunna förlänga säsongen.

– Målet är ju att det ska gå färja året runt, inte bara på sommaren så att företagarna kan fortsätta leva vidare och att lokalborna kan ta sig dit ut och ha trevligt, säger Robert Bergstedt.

Premiärturen för säsongen kastar loss från kajen 13 maj.

Historia

Linfärjan har trafikerat Kastellsundet sedan 2016.

Under normalår har färjan haft runt 50 000 passagerare som rest tur och retur, men under en coronaåret 2019 var den siffran lägre.

Själva färjan hyrs ut av Trafikverket Färjerederiet till den nuvarande driftentreprenören Antrophia rederi AB.

Mellan 2019 och 2021 var Vaxholms stad färjans huvudman. Nu ska rederiet själva driva verksamheten.

Källa: Vaxholms stad/Antrophia

Visa merVisa mindre