Enligt staden kan Lidingöelevernas goda resultat i läsförståelse ha att göra med att Lidingös kommunala skolor arbetar aktivt med läsning från förskolan.

På grundskolan och gymnasiet mäter man elevernas läsförmåga genom att spela in ögonens rörelsemönster och analysera dem med AI. Sedan staden började använda verktyget har antalet starka läsare gått från 11 procent läsåret 2020/-21 till 38 procent 2023/-24.

– Läsförståelse är grunden för att lära sig andra ämnen i skolan, det är därför det är så viktigt att satsa på det. Att utmana eleverna så att de går vidare i sin kunskapsutveckling är en mycket viktig uppgift för skolan, säger Stefan Anderman, verksamhetschef för Lidingö stads kommunala grundskolor, på stadens hemsida.

Andelen svaga läsare har under perioden minskat från 31 till 9 procent av eleverna. De senaste fyra åren har öns niondeklassare även blivit allt bättre på matematik.