Många är de som otåligt väntar på att Lidingöbanan ska börja rulla igen. På stadens hemsida finns signaler om en horisont.

"Nu återstår det för SL att testköra anläggningen och få igång spårtrafiken hela vägen till Ropsten", skriver staden som hänvisar till en besiktning som genomfördes den 15 december där Lilla Lidingöbron godkändes.

Det rör sig om en entreprenadbesiktning där besiktningsmän konstaterat att staden och entreprenören Implenia AB – som byggt bron – sinsemellan kan vara överens.

Enligt SL finns det fortfarande saker som måste åtgärdas innan elanläggningen kan spänningssättas och spårvagnstrafiken kan komma igång.

– När elanläggningen på bron tas i drift kommer SL enligt elsäkerhetslagen att vara ansvarigt för elsäkerheten, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

– Det innebär att SL har skadeståndsansvar och straffrättsligt ansvar för skador som på grund av SL:s oaktsamhet uppstår hos tredje man.

Enligt SL byggdes inte bron på det sätt som SL hade godkänt. Kontaktledningsstolpar och räcken var inte isolerade från armeringen i brokonstruktionen och likspänningssystemet var inte ordentligt isolerat. SL menar också att det finns problem med den så kallade ortsjorden, där bron inte är isolerad mot omgivningen på rätt sätt.

– Vi är inte redo att slå på strömmen av flera skäl. Dels är det kopplat till ortsjorden. En elsäkerhetshändelse på bron kan leda till skador på land. Spisar och tv-apparater i bostäder på Lidingö och i Ropsten kan påverkas, säger Claes Keisu.

Sedan i våras har man letat lösningar och staden har presenterat en jordningstrategi, en så kallad MEB-lösning (main equipotential busbar). I december genomförde SL och staden en analys för att se över riskerna med lösningen. Trafikförvaltningen har bedömt att lösningen kan godkännas förutsatt att man löser eventuella problem med jordningen och tar fram relevanta dokument.

Men i dagsläget är det dock fortfarande oklart om den lever upp till förvaltningens krav.

– Regionens bedömning är att vissa av de åtgärder som föreslagits kommer att vara svåra och tidskrävande att genomföra.

Eftersom SL inte vågar slå på strömmen har de inte kunnat testa sina växlar på banan eller sitt signalsystem. Testerna genomförs av tekniker hos Siemens, som sitter i Tyskland. När de får besked om grönt ljus att sätta på strömmen kan de göra jobbet inom cirka 12 veckor. Det är därför inte troligt att tågen börjar rulla förrän en tid efter påsk.

Från Lidingö stads håll tycker man att det är oacceptabelt.

– Stadens uppfattning är att SL saknar grund för att inte driftsätta anläggningen och att de påståenden från SL om att anläggningen inte skulle vara säker är direkt felaktiga och endast verkar vara resultatet av SL:s bristande interna förankring av anläggningens utformning, säger Daniel Broman, stadsdirektör i Lidingö stad.

Jan Werner, projektledare för brobygget hos staden, menar att riskanalysen gav signalen att ingenting avgörande står i vägen för trafikstart.

– En teknisk dialog pågår och det finns åtgärder för att minska risker som ligger på SL att åtgärda i Ropsten i samråd med Stockholms stad, säger han.

– Slutbesiktningen är godkänd utifrån överenskomna handlingar där vi också varit överens med SL. 

Implenia AB:s arbete med bron besiktigades av oberoende besiktningsmän på firman Viaterra AB, som Lidingö stad anställt. De måste sammanställa besiktningsprotokollet före den 5 januari.

Stämmer det att ni godkänt bron utan anmärkninga?

– Det får du läsa i utlåtandet. Jag väntar på lite uppgifter innan jag kan skriva protokollet, säger Klas Eliasson, vd på besiktningsfirman.

Enligt SL brister fortfarande elsäkerheten. Vad säger du om det?

– Det jag besiktigar är mellan Lidingö stad och deras entreprenör. SL och Lidingö är ett annat förhållande och den biten har inte jag med att göra.