– Barnens egen lektid tycker jag har gått lite förlorad. Den har kommit i kläm genom många inbokade aktiviteter och prestationskrav. Både barn och föräldrar har mycket på agendan, så det är svårt att hitta tid för egna initiativ och att leka med kompisar. Det påverkar hela livet om man får möjlighet att välja vad man själv vill leka, säger Lenah Margård.

Hennes engagemang är inte att ta miste på. Knappt hinner hon ta en mun kaffe eller en tugga av pepparkakorna hon har ställt fram hemma i radhuset på Badvägen innan en ny tanke tar form och vill ut.

Lenah Margård, Edsviken, Sollentuna. Skrev bok om lekens vikt.

Lenah Margård, Edsviken, Sollentuna. Skrev bok om lekens vikt.

Tomas Stark


– De barn som får kreativa övningar i skolan lyckas bättre i livet och i sina nära vuxna relationer. Att skapa och läsa är ett sätt att befästa kunskaperna. Förr trodde man att man kunde hälla eller banka in kunskaper, men så är det ju inte alls.

"Leken är sitt eget mål"

I skolan finns lek ibland inlagt på schemat, inte sällan med ett bestämt syfte att lära in något som en vuxen planerat. Men den lek som Lenah talar om kommer inifrån barnet självt.

– Där är leken är sitt eget mål, den får näring genom fantasin och kan rulla iväg vart som helst då barnet skapar sin egen värld.

Lenah har ett helt yrkesliv inom förskolan och skolan bakom sig. Redan när hon gick i pension för tio år sedan tyckte hon att många arbetsuppgifter tog tid från att närvara bland barnen. 

– Och ännu fler uppgifter har tillkommit för för lärare och pedagoger sedan dess. Hur har detta gynnat barnen?

Börjar på skötbordet

Lenahs recept är alltså lek, och hon hoppas att hennes bok ”Lek och skapa och läs av hjärtans lust" ska inspirera så många som möjligt.

– Leken börjar redan på skötbordet. Kanske tänker man inte på det, men det sker genom ömsint omvårdnad och lekens koder: turtagning, ömsesidighet och samförstånd, säger Lenah.

Utöver hennes egna tankar om lekens betydelse för barns empatiska utveckling, kunskapande och välmående har elva medförfattare med erfarenhet och spetskompetens inom bokens tema bidragit med personliga berättelser.

"Anekdoter och visdomsord"

Även de delar av boken som vilar på forskning och kunskap som Lenah har inhämtat från alla barn i sitt yrkesutövande och genom egna barn och barnbarn är lätta att ta till sig, lovar hon.

– Jag ville tillgängliggöra fakta på ett enkelt och roligt sätt. Boken är full av bilder, anekdoter och visdomsord. Man behöver inte läsa den i följd utan kan läsa olika delar allt efter behag. Läsaren väljer vad som är aktuellt i nuet.

"Gåva till nästa generation"

Lenah gav ut boken under pandemin, så lanseringen blev lidande. Nu gör hon en återlansering, och var bland annat iväg på Bokmässan i Göteborg i höstas.

– Det gick väldigt bra. Jag knöt många nya kontakter och många köpte boken. Jag ska dit nästa år också, och då presentera boken på en scen. Det är en tidlös bok, skriven som en gåva till nästa generation. Barndomen går inte i repris. Just nu är det en orolig tid, men barnen är början till freden!