Lars Björks matlådor kom för sent nästan hela veckan. Foto: Pekka Pääkkö

Lars fick vänta på maten i över 8 timmar

Många äldre på Lidingö fick vänta på maten i flera timmar när nya mat­leverantören tog vid. – Det här är en skandal, säger en besviken Lars Björk.

  • Publicerad 15:35, 12 nov 2021

Vi är mycket glada över att kunna leverera riktigt bra mat till en oerhört viktig kundgrupp

Den 1 november tog Iss över matleveransen till öns äldreboenden och brukare i hemtjänsten. De tog över efter Sodexo efter att ha vunnit Lidingö stads upphandling.

Men den första leveransveckan kantades av problem vilket ledde till att flera brukare fick vänta länge på sin mat. En av dem är Lars Björk som vanligtvis brukar få sina måltider till lägenhetsdörren på Bodalsvägen vid tio på morgonen.

–  Det här är en vansinnig upphandling. Klockan är tio över fyra och jag har fortfarande inte fått någon mat idag, säger han när Mitt i kommer på besök på måndagen.

Sen för fjärde dagen

Det är fjärde dagen som maten är sen. Han har kontaktat leverantören flera gånger och frågat var matlådorna har tagit vägen.

– Jag tänker på alla äldre som inte orkar ta tag i saker utan låter sig nöja och får gå hungriga i stället.

En dag dröjde det ända till strax efter halvsju på kvällen innan maten kom till dörren.

Lars Björk har fått matleveranser sedan början av pandemin och menar att den här typen av problem inte har uppstått tidigare.

– Det här är en skandal. Jag ska börja laga egen mat eller be min dotter hjälpa mig i stället. När man är 78 år är det inte kul att behöva gå och handla, bära tunga matkassar och laga maten själv.

På torsdagen fick Lars Björk vänta mer än åtta timmar på sin mat. Foto: Pekka Pääkkö

Leveransen i fas

Fredrik Höglund, affärsområdeschef vid Iss, ser allvarligt på förseningarna.

– Det stämmer att första veckan var fylld av utmaningar vad gäller överlämningen av leveranserna. Det är självfallet något vi tar på mycket stort allvar och vi har tillsammans med kommunen jobbat stenhårt för att lösa detta.

– Vi är nu i fas och mycket glada över att kunna leverera riktigt bra mat till en oerhört viktig kundgrupp, säger han.

Bytet av leverantör grundar sig på telefonintervjuer med 61 seniorer.