En person på ett äldreboende i Göteborg får köras med ambulans till Sahlgrenskas akutmottagning efter att ha fallit ur sin rullstol och fått den över sig.
Personen undersöäks på sjukhuset men inga skador upptäcks ut över ett skrapsår på ena knät och patienten uppvisar inga tecken på smärta.
Efter ytterligare undersökningar bedöms patienten kunna lämna sjukhuset och åka tillbaka till äldreboendet.
Men när patienten väl är hemma uttrycker hen en allt mer tilltagande smärta och efter fyra dagar får patienten köras tillbaka till akutmottagningen. När man där söker efter frakturer på personen upptäcks en lårbensfraktur som missats vi första besöket på akuten. Patienten får opereras för sin skada.
Nu har en lex-Maria anmälan gjorts gällande händelsen.