Slösurfande är nog något många kan känna igen sig i. Kanske är det också ett dåligt samvete och något som tar tid från upplevelser och mänskliga möten.

I ett samarbete mellan Länsförsäkringar och hotell Bellora i Göteborg har nu en person ett par eller en familj möjlighet att förändra sina skärmvanor och samtidigt påverka priset på sin hotellvistelse. Ju mindre skärmtid som spenderas, desto lägre blir kostnaden för rummet. Ingen skärmtid ger en gratis övernattning.

– Länsförsäkringar är initiativtagare. Vi kände att vi ville haka på – det passar våra gäster. Bellora är ett upplevelsehotell. Vi vill uppmuntra våra gäster att släppa skärmen, se sig omkring, umgås och äta gott, säger Mariana Valderrama Gaete, general manager på hotell Bellora.

Finns det här konceptet någon annanstans?

– Nej, jag tror att vi är först i världen.

I nuläget är ”The Check Out Suite” ett event som gäller en natt på hotellet. Sista chansen att lämna sin intresseanmälan är 6 februari. Redan nu har över 300 personer nappat på chansen.   

– Nu är det ett event som gäller den 14 februari. Vi ser det lite som ett test. Men det kan absolut vara något som hotellet kan tänkas erbjuda gäster även framöver, säger Mariana Valderrama Gaete.

I hotellrummet är den smarta lampan Skärmfri installerad. Lampan är kopplad till rummets wifi och känner av hur mycket tid som de uppkopplade skärmarna lägger på Instagram, Facebook, Youtube, Snapchat och Twitter. Lampans ljus ändras gradvis från vitt till rött när surfandet pågår. Varje surfminut kostar baserat på hur många som bor i rummet. Rött ljus innebär att den rekommenderade skärmtiden är förbrukad, vilket också betyder att hotellgästerna får betala fullpris. Om ingen skärmtid är förbrukad är rummet alltså gratis.

– Jag hade blivit jätteglad om rummet blir gratis, det är målet, säger Mariana Valderrama Gaete.

Vad är det som är så dumt med skärmtid?

– Det är svårt det där. Skärm är ju något nödvändigt, något som tar oss framåt. Men det är också tacksamt att reflektera över när man behöver skärmen och inte. Jag tycker inte det är fel att använda skärm, men det är spännande att få det svart på vitt hur mycket man surfar. Kanske kan man få en tankeställare om sitt slösurfande.

Vad har hotellet att vinna på det här – mer än den uppmärksamhet ni får?

– Vi tycker det är ett kul initiativ. Vi hoppas man kan få en kul och annorlunda upplevelse, säger Mariana Valderrama Gaete.