Centralenområdet

Bortom Nils Ericsson terminalen i riktning mot Skansen Lejonet står gula kranar på rad och vakar över grävmaskiner och byggarbetare i varselvästar.

Den till synes röriga miljön ska om ett par dryga år vara förvandlad till en stadsdel med nya gator, parker och byggnader.

Två av sektionerna med rulltrappor, som det ser ut i dagsläget.

Två av sektionerna med rulltrappor, som det ser ut i dagsläget.

Magnus Johansson

För under ytan börjar Västlänkens station Centralen ta form.

– Här har vi monterat sex rulltrappor. Den ena är färdigmonterad och testkörd de andra är bara grovmonterade. På andra sidan bygger vi ett hisschakt, säger Jimi Andersson, byggledare på Trafikverket.

Han visar runt en skara journalister i den kyliga tunneln där 800 byggarbetare är sysselsatta i skift, dygnet runt.

– Det är full produktion, maskiner kan komma körandes så håll uppsikt, förmanar Jimi Andersson.

Guide. Jimi Andersson, byggledare på Trafikverket visar runt nyfikna journalister.

Guide. Jimi Andersson, byggledare på Trafikverket visar runt nyfikna journalister.

Magnus Johansson

Här ska rälsen läggas framöver.

Här ska rälsen läggas framöver.

Dagsljus på perrongen

Större delen betong som utgör konstruktionen för den 1 800 meter långa tågtunneln är gjuten. I stationsdelen ska den nu finslipas eller täckas av ädlare ytskikt som marmor och skiffer på golv och väggar.

Morrande maskiner och gnistor från svetsjärn vittnar om att arbete med ljudisolering, ventilationssystem och kabeldragning pågår parallellt.

Taket av glasbetong är däremot redan förberett och redo att släppa in dagsljus när perrongen öppnar för resenärer.  

Om allt går enligt plan kommer det ske i december 2026, intygar Bo Larsson på pressträffen.

– När vi konstaterade i augusti förra året att vi inte blir klara med hela Västlänken till 2026 har vi jobbat vidare med att få klart steg 1 i tid, etapp Centralen. Vi vill verkligen tillföra kapacitet i järnvägssystemet och jobbar därför med den här inriktningen.

Tåg norrifrån

De första tågen som rullar in – på säckstationen med fyra spår – kommer norrifrån eftersom det vid tidpunkten ännu inte går att nå stationen från söder.  

Det handlar om tre linjer som får tätare turer och börjar gå till och från Västlänkens station Centralen: Uddevalla-Göteborg, Älvängen-Göteborg och Skövde/Töreboda Göteborg. Totalt kommer det att bli 71 fler tåg per dag och riktning.

– Det ger stora effekter på möjligheten att resa och pendla i stråken säger Markus Ljung Gunnervall, trafikstrateg.

Park Central och Västlänken Station Centralen – som det ska se ut bnär det är klart vid årsskiftet 2026/2027.

Park Central och Västlänken Station Centralen – som det ska se ut bnär det är klart vid årsskiftet 2026/2027.

Illustration: Reiulf Ramstad

I samma veva, strax innan jul 2026, kommer även två nya byggnader stå mer eller mindre klara ovan jord och välkomna Västlänkens resenärer –­ Nya Stationshuset och Park Central.

– Som resenär kommer man kunna ta sig torrskodd från centralens mittuppgång vidare genom nuvarande Nils Ericsson terminal och in i befintliga centralstationen för byte till andra tåg eller övrig kollektivtrafik, säger Caroline Ahrnens Martin, regionchef, produktutveckling Jernhus.

Tills dess når ackrediterade besökare tunneln via evakueringstrapphusen som sticker upp ur marken utmed Kruthusgatan.

Ovan jord.

Ovan jord.