Käppalabon Akin Erkiran sitter på hamburgerrestaurangen Max på Lerbovägen och väntar på att elbilen han köpt i veckan laddas.

Han bor i lägenhet i en fastighet utan garage med laddplatser.

En bostadsrättsförening i Akins grannhus ordnar med el, men bara för sina egna medlemmar. Hittills är lösningen att gå upp tidigare och sätta sig på Max eller OKQ8 för att ladda bilen innan jobbet. Att få bilen fulladdad tar en timme.

– Att köpa bilen var en stor investering för mig, och nu får jag betala för att äta på Max. Mitt jobb ligger en halvtimme bort, så jag måste ladda den ofta.

Även taxiföraren Peter Sham Sedin kör elbil på ön.

– Vi är många som jobbar här på Lidingö som skulle önska att det fanns betydligt fler laddare. Inom fem år kommer elbilarna dessutom att vara många fler.

Peter Sham Sedin har tre taxibilar och upplever att många har problem när de kör taxi på Lidingö.

Peter Sham Sedin har tre taxibilar och upplever att många har problem när de kör taxi på Lidingö.

Pekka Pääkkö

Långt ifrån EU:s mål

På Lidingö finns i dag totalt 3038 laddbara fordon och sju laddstationer med sammanlagt 18 laddpunkter, enligt siffror från Power circle (elkraftsbranschens intresseorganisation).

Enligt Power circle rekommenderar EU att varje land har en publik laddpunkt per tio laddbara fordon, vilket för Lidingös del innebär cirka 304 laddpunkter – långt ifrån verkligheten alltså.

Alla laddstolpar som finns på ön är privatägda. Staden erbjuder i dag inte några alls. Tidigare hade de en i Lidingö centrum men den plockades bort i vinter, efter att den i omgångar har behövt repareras.

I slutet på januari fattade staden beslut om att upphandla en entreprenör som ska anlägga och erbjuda 30 laddpunkter fördelat på fyra publika laddplatser. Exakt var dessa placeras beslutas av entreprenören i samråd med staden.

Inte vara bromskloss

Preliminärt ska flera nya laddplatser ersätta den staden tagit bort vid Frigga­vägen/Odenvägen i centrum. Ytterligare laddstolpar är tänkta att placeras vid den större parkeringen nedanför stadshuset och vid Lidingövallen.

– Vid Vallen är tanken att ge möjlighet till snabbladdning på 20-30 minuter, men även till normalladdning om någon vill sätta sig på läktaren, se en match och ladda bilen, säger Mirsad Bektesevic, projektledare för laddinfrastruktur på tekniska förvaltningen.

14 nya laddplatser för elbilar finns redo för besökare på parkeringens nedre våningsplan längs med Lejonvägen i Lidingö centrum.

14 nya laddplatser för elbilar finns redo för besökare på parkeringens nedre våningsplan längs med Lejonvägen i Lidingö centrum.

Lidingö centrum

Elbolaget Ellevio ser just nu över strömförsörjningen på platserna för stadens räkning. Ett avtal med en entreprenör kan vara tecknat efter sommaren.

MP på Lidingö anser att det behövs betydligt fler laddstationer än de som nu planeras.

– Även folk som bor i lägenhet, jobbar på ön eller kommer på besök måste kunna ladda sin bil. Det kan inte krävas att du har garageuppfart för att ha elbil här, säger gruppledaren Patrik Sandström (MP).

– Staden ska ju hjälpa Lidingöborna att ställa om, inte vara en bromskloss. Vi måste även komma ihåg att fossildrivna bilar slutar säljas i EU år 2035.

Inte stadens uppgift

Anders Paulsen (LP), ordförande i tekniska nämnden, menar att det inte är stadens uppgift att bygga laddplatser, men att staden bör skapa förutsättningar för marknadens aktörer.

– För de platser vi beslutat om nu kommer vi till en början inte att ta betalt för uthyrning av marken. Vi ska underlätta för marknaden att lösa det här, säger han.

Kommer man att ta fram en plan för laddstolpar längs gatorna?

– Inte som det ser ut nu, men om 10-15 år kan det se annorlunda ut. Utvecklingen av tekniken går otroligt fort. Vi ska inte bygga ut ett system som hinner bli gammalt innan det är klart.

Vad säger du om att det är tuffare för dem som bor i hyresrätt att få tillgång till laddplats?

– Många bostadsrättsföreningar har laddplatser – man måste absolut inte bo i villa. Men Lidingö stad kommer inte att bygga laddplatser på gatorna. Respektive fastighetsägare bör ansvara för att hyresgästernas p-platser har laddmöjligheter.

Utanför snabbmatsrestaurangen Max i närheten av Willys i Högsätra går det att ladda sin elbil.

Utanför snabbmatsrestaurangen Max i närheten av Willys i Högsätra går det att ladda sin elbil.

Pekka Pääkkö