Ta en titt på bilderna här intill.

Verksamma och besökare vid Riddersvik – där man bland annat hittar Mälarens vatten, Riddersviks herrgård, Riddersviks 4H-gård och Hantverksladan Riddersvik – har haft det minst sagt svårt att ta sig fram den sista tiden.

Ren isbana vid Riddersvik i Hässelby. Något många reagerat på.

Ren isbana vid Riddersvik i Hässelby. Något många reagerat på.

Läsarbild

Starka reaktioner på Facebook

Det har märkts i grupper på sociala medier. Fritidsledaren och loppisprofilen Carina Strand är en av de som reagerat. Hon har sitt stora lager med prylar i en byggnad i området, och ifrågasätter varför staden inte sandar området bättre.

– Detta bara måste skötas bättre, ska folk slå halvt ihjäl sig? Självklart har staden många gator att grusa, men det har varit illa här ända sedan i december.

Strand: Problem ända sedan december

Redan när den stora ljusceremonin hölls i området den 17 december var det fullt med folk som tvingades ta sig ut utan att vägarna hade underhållits, berättar hon.

– Trots att staden visste att många skulle komma. Jag förstår inte varför sandningen ska vara så saktfärdig just här?

Carina Strand.

Carina Strand.

Privat

Bara ett begränsat antal sandlådor finns i området för folk i området att sanda från.

Carina Strand har anmält via stadens synpunkttsjänst Tyck till utan resultat.

– Det hjälper ingenting såhär långt. Inget händer. Vi som är härute gör det bästa av situationen och transporterar själva hit sand så barn och vuxna ska kunna vara här, men vi har begränsade möjligheter.

Staden anser kanske att det finns mer prioriterade områden att grusa?

– Jag tycker det är bedrövligt. Det är många som besöker Riddersvik gåendes som får otroligt svårt att ta sig ut. Staden säger bara att de förmedlar våra synpunkter vidare till entreprenören, men inget händer.

Ren isbana vid Riddersvik i Hässelby. Något många reagerat på.

Ren isbana vid Riddersvik i Hässelby. Något många reagerat på.

Läsarbild

Får mejl när problemet åtgärdats

Magnus Johansson vid trafikkontorets kommunikationsavdelningen betonar att foton underlättar för de personer som anmäler klagomål via tyck till-appen.

– Rutinen för klagomålshantering är att felanmälningarna som görs via stadens tyck till-app också förmedlas direkt till berörda entreprenörer för åtgärd, säger han.

Om den som felanmält begär återkoppling så får denne det genom ett mejl när entreprenören åtgärdat problemet, enligt Magnus Johansson.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Pekka Pääkkö

Pressansvarig på trafikkontoret Malinda Flodman säger att det inte är bra att det ser ut som det gör i Riddersvik, men att området är klurigt att halkbekämpa:

– Grusvägarna vid Riddersvik har en förhållandevis låg prioritering från vår sida eftersom det är mindre trafik där. Men det är svårt att halkbekämpa denna typ av vägar.

När det är isigt och vägen sluttar rullar gruset lätt bort när ett par bilar passerat, berättar hon.

– När temperaturen växlar händer det också att gruskornen sjunker ner i isen och hamnar i små gropar i isen och gör ingen nytta.