Transportstyrelsens analys är att den kraftiga ökningen beror på en regeländring för två år sedan.

– Den gjorde det möjligt att bygga om nyare bilar till A-traktorer. Efter ändringen har vi undersökt vad det är för bilar som registreras som A-traktorer, och då kan vi se att det fortfarande är Volvo som är populärt, men också en markant ökning bland märken som BMW, Audi och Volkswagen, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Flest A-traktorer finns – förutom i Norrtälje och Danderyd – i de södra och östra kranskommunerna: Värmdö, Huddinge, Haninge och Lidingö. Haninge ligger på fjärde plats med 157 registrerade A-traktorer, varav 111 i trafik.

Sett till hela Stockholmsregionen har antalet registrerade A-traktorer ökat med nästan 1 000 stycken på ett års tid, från juli i fjol till juli 2022. Från 2 299 till 3 149. Det är den högsta procentuella ökningen i hela landet.

Störningsmoment i trafiken

Haningepolisen menar att det största problemet med A-traktorer i kommunen är manipulerade fordon som kör fortare än 30km/h, och då krävs det att föraren har B-körkort.

– A-traktorer är ett väldigt populärt fordon i Haninge bland de yngre som inte kan ta körkort, och självklart kontrollerar vi dem hur fort de går och så att de är korrekt utrustade, säger Lars-Göran Rehn, kommunpolis i Haninge.

Det kommer även in klagomål till polisen om att A-traktorerna stoppar upp i trafiken.

– Många bilister blir irriterade på dem för att de skapar en del köer. Men det är bilisternas ansvar att anpassa sig och köra om när det är möjligt, säger Rehn.

Clas Johansson kör regelbundet Gudöbroleden genom kommunen och upplever en markant ökning av A-traktorer i trafiken.

– Det går inte en dag utan att en A- traktor ligger framför mig antingen dit eller hem. Enligt regelverket ska de underlätta omkörning genom att köra åt sidan, men det är aldrig någon som gör det. Jag tycker de borde höja kraven på att köra A-traktor så de lär sig trafikvett, säger Clas Johansson, boende i Dalarö och Tyresö.

– En 15-åring med mopedkörkort är inte mogen eller kapabel nog att framföra ett fordon som en personbil, säger Mikael Andersson, Transportstyrelsen.

Nya regler

För att få bukt med problemet kring trimmade och olagliga a-traktorer har Transportstyrelsen fått i uppdrag av regeringen att se över nya regler och krav, som ska göra det svårare att trimma sitt fordon. I november räknar myndigheten med att man kan presentera vad man har kommit fram till.