Snöfall följt av töväder, därpå minusgrader och isbildning. Sedan mer snö. Början av veckan blev intensiv på bärgarfirman i Vallentuna, som med tio bärgningsbilar och lika många förare i skift servar hela norrort.

– "Mycket att göra" är bara förnamnet, säger Denny Ullberg. I måndags hade vi oavbruten orderingång från sju på morgonen till tre på natten. Det var en never ending story.

Uppdragen varierade med när på dygnet de kom in.

– På förmiddagen är det mycket bilar som inte startar. På eftermiddagen är det mest olyckor och på kvällarna avåkningar. Över hela dagen gör folk fastkörningar i snön.

Det är när kylan kommer som batteriet visar vad det går för.

– Ja, det är då det visar sitt rätta jag. Det funkar kanske under resten av året, men är det i dålig kondition när det blir kallt säger det ifrån.

Många fastkörningar och avåkningar har det också blivit.

– Jag har varit och flängt från Ljusterö till Järfälla och från Danderyd till Kungsängen. Det är samma skit överallt. Men det är förvånansvärt lite olyckor. Jag tror inte att det är lika mycket bilar ute och far som kan krocka med varandra på grund av pandemin.

De olyckor som sker beror oftast på ouppmärksamhet.

– Sedan smartphonen kom har sådana olyckor ökat. Många fastkörningar och dikesdragningar handlar om att människan är bekväm. I stället för att gå 50 meter vill man klämma sig in så nära dörren som möjligt. Många kör faktiskt fast inne på sin tomt eller vid infarten.

Att olyckorna varit få kan ha bidragit till att flödet blev jämnt.

– Även om vi haft extremt mycket att göra har de flesta fått hjälp inom en timme. Normalt får vi mellan tre och fem timmars väntetid när den första halkan kommer. Att vi klarat av det är tack vare att alla ställt upp och jobbat långa pass för att hjälpa till.