– Det är en konstmässa utöver det vanliga. Den är mer lik en festival.

Andreas Ribbung, konstnärlig ledare för Stockholm Independent Art Fair, även känd som Supermarket, förbereder sig för konstmässans återkomst till SKHLM Skärholmen Centrum den 25 till 28 april.

Han var med och grundade Supermarket för sjutton år sedan och beskriver det som ”årets mest spännande konsthändelse”.

Från hela världen

Mässan kommer att fylla 2 000 kvadratmeter med verk från omkring 250 konstnärer från cirka 25 länder, inklusive bidrag från platser som Sydafrika, Japan och Australien.

– Skärholmen är passande för ett så internationellt projekt, säger Ribbung.

Med tanke på allt som hänt i Skärholmen på sistone, ser ni att det kommer påverka mässan?

– Vi hoppas att vår fredliga konstfestival får många besökare och att folk inte börjar undvika Skärholmen.

Besökarna kan förvänta sig allt från installationer och videoverk till mer traditionella former som måleri, foto och skulptur. Dessutom kommer det att finnas interaktiva deltagarbaserade verk och performancekonst.

Förutom att vara en omfattande utställning är Supermarket också ett viktigt forum för nätverkande mellan konstnärerna. Försäljning är inte det primära målet, understryker Ribbung. I stället är målet med mässan att bredda intresset för konst.

– Det är livsviktigt för konstnärerna att inte konsten är något för exklusivt, som stänger människor ute.

Galleri från flyktingläger

Ribbung lyfter fram två intressanta utställare att spana efter: Motif Art Studio, från det Västsahariska flyktinglägret Samara i sydvästra Algeriet, samt Visual Arts Forum från Ramallah i Palestina, som med hjälp av konst aktiverar barn på Västbankens gator.

Han pekar på att mässans publik skiljer sig från den traditionella konstpubliken.

– Vi har ett världsrykte inom den här lilla sfären, säger han stolt.

Konceptet har blivit en inspirationskälla för liknande evenemang runt om i världen, från Moskva och Helsingfors till Århus, Athen och Los Angeles.