Antalet epa-traktorer, eller A-traktorer som det egentligen heter, har ökat kraftigt i Upplands Väsby de senaste två åren.

Men ökningen har inte medfört några större problem, enligt kommunpolis Luis Araya.

– Någon enstaka gång hör vi talas om en epa-traktor som kör fortare än den får, men i övrigt har vi mig veterligen inte fått rapporter om trafik- eller ordningsstörningar relaterat till epa-traktorer.

Han pekar på att många epa-traktorer håller till på de större parkeringarna till exempel i Bredden, men inga ordningsstörningar har rapporterats. Varken hög musik eller överdrivet strögande (nöjesåkande, reds anm) med epor utan ljuddämpare har rapporterats in.

Hastighetsgräns hindrar trafiken

Att epa-förarna max får hålla 30 km i timmen kan även orsaka problem med köer av bilar som inte kommer förbi.

– Ingen kan tvinga dem att köra åt sidan, men visst är det bra om de kan göra sitt för att underlätta trafikflödet. Jag vill även gärna skicka med att de mer erfarna bilförarna ska visa hänsyn, säger Luis Araya.

Han tycker de nya reglerna om säkerhetsbälte och max en person per passagerarplats i en epa är positiva.

– Det förbättrar säkerheten och allvarliga olyckor kan undvikas.

Nyligen klubbade EU höjd åldersgräns – från 15 till 16 år för att köra epa.

– Utifrån utvecklings och mognadsperspektiv är det bra att höja åldersgränsen, även om det finns många 15-åringar som klarar att köra epa, säger Luis Araya.

Han utvecklar resonemanget:

– Du får köra moppe när du är 15. De väger inte så mycket men du är ute och kör i trafiken. Men en epa är en omgjord, tung bil som kan skada personer. Och de körs på samma mopedkörkort.

Tycker du det är bra om hastigheten höjs från 30 till 45 km/h?

– Lägre hastigheter räddar liv.