"Klipp! Klipp!"

Skylten utanför Hemköp i Mall of Scandinavia får folk att haja till.

Och visst förekommer syrliga kopplingar till lågkonjunkturen i sociala medier.

Men Mathias Rådling i fiskdisken på Hemköp bekräftar ett stort intresse.

– Många är nyfikna och vill se burken.

15 000 kronor, är det verkligen ett klipp?

– Ja, den går att köpa online direkt från fabrik för 28 000 burken. Jag kör ju nästintill halva priset. Det är som att sälja en porsche värd en miljon för en halv.

Men ingen har nappat?

– Vi har några spekulanter. Nu har ju folk fått lön nu också, kanske blir det fler.

Ska gå till välgörenhet

Det finns dock en hake för välavlönade romlovers: Burken är för tillfället inte till salu.

För nu har butiksgänget och leverantören bestämt att auktionera ut den – och skänka pengarna till Barnens rätt i samhället, bris.

– Vi kände att vi ville hitta på något kul med burken, och bris är en organisation som behöver alla pengar de kan få.

Auktionen kommer att äga rum 20-22 december som en del av Westfield Mall of Scandinavias stora adventskalender.

Vad enkilosburken med svensk störrom då kommer att ropas in för är oklart, men att den får en riktigt lycklig ägare är säkert, intygar Mathias.

Den är god eller?

– Jag har varit småförkyld så har inte hunnit testa än. Men jag har hört att den är jättegod.