Typvärdet för elevantalet i en skolklass, det vill säga den storlek som de allra flesta klasser har, är 23 elever på lågstadiet och 24 elever på mellan- och högstadiet. Tio procent av klasserna har storlekar på 28 elever och över, enligt fackförbundet Sveriges lärare.

Alldeles för stort tycker lärarna enligt en undersökning som fackförbundet gjort.

– Genomsnittsvärdet för de lärare som tyckte att de hade lagom stora klasser i högstadiet var 21 elever medan de som hade 26 elever tyckte att klasserna var för stora, säger Erik Ekström, utredare på Sveriges lärare. 

Motsvarande siffror för mellanstadiet var 20 respektive 25 och för lågstadiet 19 respektive 24.

”Får inte det stöd de behöver”

– Det är tydligt att många upplever att klasstorlekarna är för stora. Undersökningen visar också att flera elever i varje klass med särskilda behov inte får det stöd de behöver och har rätt till i skolan, säger Erik Ekström.

David Gustafsson är ordförande i Sveriges lärare i Stockholm.

Finns det någon optimal klasstorlek för olika stadier?

– Det ser olika ut i olika klasser för det måste vara barnens behov som styr och hur många som är i behov av särskilt stöd. Men generellt är klasstorlekar över 23 för stora. Då måste man nästan ha ett tvålärarsystem så att man kan dela upp klassen i två grupper. Det finns andra kommuner som har det, då kan de ha klasser på 30 elever och dela upp dem i två grupper på 15, säger David Gustavsson. 

De stora klasserna påverkar både lärare och elever.

– Det blir svårt att hinna se alla elever och att lägga sig på en nivå som passar både dem som har behov av extra stöd och dem som behöver utmaningar. Det blir också merarbete med att exempelvis rätta fler prov, säger David Gustafsson.

Betygen har vänt upp - då tvingas skolan skära ner

Barnkullarna minskar och Bredängsskolan går med förlust.

Samtidig gör färre barn i klasserna att eleverna både trivs och presterar bättre. Men nu väntar besparingar.

Det är lugnt i korridorerna på Bredängskolan. Enligt eleverna Steffi Kamara och Jakob Farhan i årskurs 7 är det likadant på lektionerna i klassrummen.

Barnkullarna i Skärholmens stadsdelsområde minskar och de senaste åren har antalet elever på Bredängsskolan sjunkit avsevärt. För några år sedan hade skolan tre parallella klasser i nästan alla årskullar och runt 550 elever. Nu har antalet sjunkit till 475, enligt skolans rektor Anna Hoffsten. Det började hösten 2021 och fortsatte sedan successivt under vårterminen 2022.

– Sedan hösten 2022 har vi tappat 75 elever och det märks ju skillnad, säger hon.

För eleverna på högstadiet innebär det att det numera är två i stället för tre klasser i varje årskull. Och att elevantalet i högstadieklasserna har sjunkit från 25-27 elever per klass till nuvarande 21-22. Förändringen uppskattas av eleverna.

– Det är inte lika mycket stök i klassrummet. Det är bättre arbetsro och en bättre läromiljö. Det är också lättare att få hjälp eftersom läraren har färre elever, säger Jakob Farhan. 

Steffi Kamara håller med.

– Det blev bättre, nu har lärarna möjlighet att prata med alla elever, säger hon.

Eleverna Steffi Kamara och Jakob Farhan tycker undervisningen fungerar bättre i mindre klasser.

Eleverna Steffi Kamara och Jakob Farhan tycker undervisningen fungerar bättre i mindre klasser.

Angie Gray

Högre meritvärde

Andra saker som de uppskattar är att de under bild, musik och no-labb jobbar i halvklass så att alla kan få mer tid och hjälp. Och om det varit stökigt har skolan ordnat en tillfällig lösning som att halva gruppen under spansklektionerna är med läraren och den andra halvan går iväg till ett annat rum med specialläraren.

Att ha färre elever har också inneburit att skolan kunnat lägga mer tid på språkinlärning.

– Lärarna har kunnat jobba mer med språkutveckling och eleverna har fått jobba i mindre grupper för att träna språket. I skolsköterskans hälsosamtal med eleverna uppger också många att studieron har blivit bättre, säger Anna Hoffsten.

Sedan klasserna blev mindre har också delar av elevernas studieresultat förbättrats. Vid skolavslutningen 2021 var det genomsnittliga meritvärdet för elever i 6:an 191 och i 9:an 224. 2023 var siffrorna 216 för årskurs sex och 232 för årskurs nio.

Även behörigheten till gymnasiet har ökat bland niondeklassarna. Vårterminen 2021 var 75 procent behöriga till gymnasiet, 2023 var siffran 89 procent.

Bredängsskolan.

Bredängsskolan.

Angie Gray

Nu väntar nedskärningar

Men att elevantalet minskar har också en baksida. Med färre elever följer lägre skolpeng och Bredängsskolan har egentligen inte råd att ha klasser med 21-22 elever. 

– Skolans inkomst är ju per elev men utgiften blir ju per klass så ekonomiskt är det inte så positivt. Vi ligger minus 3,8 miljoner för 2024 så det kommer att bli en del besparingar till hösten, säger Anna Hoffsten.

Nu har de exempelvis kunnat ha två lärare i svenska och matte på högstadiet, vilket har gjort att de kunnat arbeta i minde grupper. Men det kommer de inte att kunna ha till hösten. Halvklasserna som de har haft i NO-labb, musik och bild kommer också att försvinna, i stället kommer de två klasserna att delas upp i tre grupper. Skolan kommer även att ta bort en av de biträdande rektorerna så att de blir tre i stället för fyra.

Enligt Anna Hoffsten skulle de behöva vara omkring 25 barn per klass för att skolan ska gå runt ekonomiskt.

För ni något samtal med politiker och utbildningsförvaltningen om att elevernas resultat har förbättrats när de är färre i klasserna?

– Ja, vi lyfter det med alla som har varit här och jag tror att de förstår det.

Är det någon som sagt att de ska titta på om det kan vara färre barn i klasserna?

– Nej det säger de inte.

Det är inte lika mycket stök i klassrummet. Det är bättre arbetsro.

Så många barn i skolklasserna

Klasstorlekar i kommunala skolor i Skärholmens stadsdelsområde. 

Bredängsskolan: 21-22 elever per klass i samtliga stadier. 

Sätraskolan: Lågstadiet 22-24 elever, mellanstadiet 24-27 elever, högstadiet 23 elever. 

Slättgårdsskolan: Lågstadiet 24 elever, mellanstadiet 22 elever, högstadiet 22 elever. Klassantalet är ojämnt eftersom flera elever har slutat i samband med branden. En klass har 19 barn och en klass har 28, de flesta har 24-25. 

Söderholmsskolan: I snitt 20 elever per klass i samtliga stadier. 

Lillholmsskolan: Lågstadiet 21-25 elever, mellanstadiet 17-25, högstadiet 19-25.

Källa: Respektive skola

Steffi Kamara, rektor Anna Hoffsten och Jakob Farhan tycker undervisningen fungerar bättre i mindre klasser.

Steffi Kamara, rektor Anna Hoffsten och Jakob Farhan tycker undervisningen fungerar bättre i mindre klasser.

Angie Gray

Skolans drag ger högre betyg – men ekonomisk kris

Dilemmat: Bättre resultat – men minskad skolpeng ✔ Går miljonback: ”Kommer bli en hel del besparingar”