Efter elva års frånvaro gör "Draknästet" comeback på SVT. I programserien får unga entreprenörer presentera sin affärsidé och söka en investering inför fem redan framgångsrika superentreprenörer, så kallade drakar.

"De vet hur det är att börja från noll och bygga nya bolag från grunden. Med egna pengar, erfarenhet och kunskap ska de investera i de entreprenörer och affärsidéer som faller dem i smaken", skriver SVT.

”Helt golvad”

En av drakarna i programmet är Jonas Eriksson – en av Sigtunas mest kända doldisar.

– Det är otroligt kul och inspirerande för mig att ta del av alla berättelser. Det handlar inte bara om idéer utan ibland livsöden och om människan bakom. Allt från hur det här skapades till vad det var som gjorde att personen hamnade i de här tankarna, säger Jonas Eriksson till Mitt i Sigtuna.

Jonas Eriksson har haft en hektisk sommar. Förutom att hans hälso- och träningsföretag WE slog upp portarna till Sigtunas första padelhall satt han dagligen i EM-studion och pratade fotboll. Dessutom är han i slutfasen av att släppa sin bok.

Jonas gillar entreprenörskap och han tycker att det är ett privilegium att få ta del av unga entreprenörers glöd. Han känner igen sig själv som ung företagare.

– Det gör jag verkligen, men jag är också helt golvad av de här personerna. Jag tyckte att jag var rätt duktig när jag var 21 år gammal, men här kommer det folk från gymnasiet som är så skickliga och duktiga på sin sak och hur de löser problem – ja, jag är så imponerad, säger han.

Vann att döma

Förutom att driva egna företag har Jonas Eriksson varit fotbollsdomare på allra högsta nivå. Men han tycker inte om att vara i centrum.

– Jag har fått många frågor att vara med i tv men tackat nej. Här är jag med för att jag känner att jag är kompetent och att jag kan bidra med något. Jag kommer inte vara med i på program som Mästerkocken eller Let´s dance.

I stället för fotboll ska han alltså bedöma andra entreprenörer i tv. Och hans krav är hårda – på en minut ska entreprenören ha lyckats övertala honom.

– Man pratar om en hisspitch, att man på en kort stund ska kunna övertyga någon. Kan du inte övertyga mig eller en kund på en gång, ja då blir det svårt.

Vad får dig intresserad av att vilja gå vidare?

–  När någon som står där och har den där glöden i ögonen. Där jag kan se att det här är viktigt för den här personen. Grunden för mig är att jag ska förstå det på en minut. Jag behöver inte kunna allt i detalj, men jag vill kunna förstå.