Stockholm ligger efter andra storstäder med att dra in kommersiella intäkter till kollektivtrafiken. Det menar oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M). Han vill att SL satsar mer offensivt på digital reklam och nya butiksytor.

– Den digitala tekniken är mogen och intresset är stort från flera aktörer. Det bör kunna ge totalt 200-300 miljoner årligen i ytterligare intäkter, vilket skulle dämpa behovet av att höja SL-taxan, säger han.

Sneglar på Taiwan och Tokyo

Rent konkret skulle bland annat de stora reklamtavlorna längs tunnelbanespåren bytas mot digitala skärmar. Som exempel på internationella förebilder nämner han Berlin, Taipei och Tokyo. Digitalisering behöver inte betyda att reklamytorna blir fler, framhåller Tamsons.

Mycket mer digital reklam, som i Tokyo, är Kristoffer Tamsons (M) vision för Stockholms kollektivtrafik.

Mycket mer digital reklam, som i Tokyo, är Kristoffer Tamsons (M) vision för Stockholms kollektivtrafik.

Mostphotos

– Det kan tvärtom ge färre ytor. Utväxlingen blir mångdubbelt större, rent ekonomiskt, eftersom du kan varva flera budskap. Digitala skärmar kan också användas för samhällsinformation och information till resenärerna, säger han.

Tamsons förslag, som behandlades i Trafiknämnden under tisdagen, handlar också om att få in mer försäljning på stationerna, bland annat nere på perrongerna. Trafikförvaltningens svar är att det enda som funkar på perrongerna är Selectaautomater. Det är fel, menar Tamsons.

– Det finns ytor där det skulle få plats en barista eller en mobil kaffebar. Det jag vill se är en mer framåtlutad ambition från de styrande politikerna.

Resenärer som Mitt i pratar med har blandade känslor inför den typen av förslag.

– Gärna butiker men inte mer reklam. Det är så otroligt mycket sinnesintryck redan. De stora digitala bilder som rullar vid Stockholm City gör mig redan åksjuk, säger Christina Matteoni, Hägersten.

Hon tycker att SL hellre skulle satsa på en lugn miljö med växter, ljuddämpning och fin färgsättning.

– Det skulle kunna bli attraktivt för butikerna och ge bra intäkter – och mycket bättre för oss resenärer, säger Christina Matteoni.

Christina Matteoni tycker att miljön i tunnelbanan ofta är grå och tråkig. Gärna fler butiker, men inte mer reklam, tycker hon.

Christina Matteoni tycker att miljön i tunnelbanan ofta är grå och tråkig. Gärna fler butiker, men inte mer reklam, tycker hon.

Petter Beckman